söndag 31 januari 2010

en vanlig söndag?

varför ska jag vara så känslig för mammas åsikter och synpunkter? jag drar mig för att prata med henne om saker av rädsla för hennes reaktion och eventuella kommentarer. önskar att jag var så pass stark i mig själv att jag kunde stå upp för mina beslut och lita på mitt eget omdöme, men inte inför henne. då kapitulerar jag, böjer mig för hennes ord. jag ger henne makt som hon inte ska ha. det är jag som ska bestämma och ta ansvar för mitt liv. bara jag som kan veta vad som är bäst för mig.

hur hittar man tryggheten inom sig själv?
tillit

söndag är inte min favorit bland veckans dagar. inte för så många andra heller kan jag tänka mig, men kanske av andra orsaker. andra gruvar sig inför en ny arbetsvecka. för mig handlar det snarare om avsaknad av ett arbete att gå till. söndag är en intetsägande dag, ofta innehållslös. jag gör den innehållslös. det är inget som bara blir, utan ett val av mig att inte ta mig för saker. mitt synsätt på söndagen gör att den blir därefter. lång, tom och tråkig.
den är en lång väntan. på vad? knappast på att det ska bli måndag och ny vecka.

väntan på ett nytt liv? på en förändring? på att ett mirakel ska ske?

som om saker någonsin händer av sig själv.

denna söndag har jag ändå försökt att ta mig för saker. kunde tursamt låna bilen imorse och for iväg till stallet en sväng och red ut i skogen. snö. frost. tystnad. rådjur. jag gav min dag ett innehåll.
sen tror jag att det även är nyttigt att lära mig att långtråkiga och innehållslösa dagar är en del av livet. acceptera att det kan få vara så. att det är så även för "friska" människor. att det inte är något sjukt i det. jag skulle vilja ha en kikare och glutta in i andra människors vardagsliv för att få en glimt av hur deras liv ser ut en vanlig söndag.
vad gör de? hur många är det som faktiskt är hemma och bara tar det lugnt? hur många fyller dagen med aktiviteter från morgon till kväll, och hur mår dessa personer?
en glimt av livets variationer, mångfald och rikedom. inget sätt att leva sitt liv på är mer värt än något annat.


3 kommentarer:

  1. vad härligt med en ridtur :) har du egen häst eller foderhäst? :) det var år och dag sedan jag red, men jag har funderat på att återuppta det igen, eller i alla fall se om jag fortfarande tycker att det är kul :)

    hoppas att du får en bra kommande vecka! kram

    SvaraRadera
  2. okej, då förstår jag :)
    nej, jag har aldrig haft häst, men jag red under 7 års tid när jag var yngre och då ville jag gärna ha en häst så jag hängde i stallet en hel del :)

    allt bra med dig?
    vad är det din mamma har sagt som har sårat dig? jag förstår om du inte vill svara, men jag tror att jag kan förstå din känsla, min mamma var sån mot mig en period i livet.

    visst var det du som vann bars i min tävling? :) om, vad tycker du om dem?

    ta hand om dig och sov så gott! kramar

    SvaraRadera
  3. Ja, man kan se Matrix (och många filmer med den) på väldigt många sätt och av olika anledningar. Jag kan iaf verkligen rekommendera att se just Matrix och låta den vara mer som en symbol, en film full av metaforer och bilder. Var verkligen jättespännande och framförallt fascinerande att se den på nytt igår. Den fick ett helt annat djup och en helt annan glans än jag mindes den. Intressant, minst sagt (: Och så kul, att det går helt i linje med de böcker och det tankesätt jag fastnat så i just nu.

    Annars har min helg varit riktigt bra. Det har inte hänt jättemassor, men det har varit en lugn och skön helg. Äntligen börjar även min förkylning ge med sig. Underbart nog!

    Vad härlig din tur med hästen lät förresten!

    Ta hand om dig och gör morgondagen till Din!
    Kram

    SvaraRadera