måndag 1 februari 2010

pengar är just bara det, pengar


fick en trevlig överraskning idag när posten damp ner i brevinkastet. hela tre brev till mig, det hör inte till det vanliga. det visade sig att jag hade kunnat vara utan två av dem... det ena var från försäkringskassan, där de kräver tillbaka mitt bostadsbidrag från 2008 på 6000 kr eftersom de räknat fel när de utredde mitt inkomstgrundande kapital. herregud, 2008 var ju längesen. och det kommer de på nu?! jaha, inte mer att göra än att håva fram pengarna och så snällt betala tillbaka deras misstag. kan säga att mitt förtroende för den myndigheten inte är stor, inte innan och inte hädanefter.
det andra brevet, var, hör och häpna, också en räkning. denna gång från psykmottagningen där jag går på samtal och även tar en vikt med jämna mellanrum. nu ska jag tydligen betala 100 kr för att jag tagit 1 min i deras tid i anspråk och klivit upp på en våg. aldrig i livet. ska gå och prata med dem imorrn. jag har bättre saker att lägga den hundralappen på, mat t ex.
lika bra att alla pengatrubbel kommer samtidigt, så kan jag svära åt dem en liten stund och sedan lämna det bakom mig. det ska inte få grusa mitt humör resten av dagen.
pengar är pengar. jag ska inte ge det mer makt än nödvändigt. det finns bättre saker att lägga sin energi på här i livet.
jag är trots allt tacksam att jag faktiskt har så att jag klarar mig. det finns dem som lever under betydligt knappar livsvillkor än jag, så jag har ingen rätt att klaga.

ska försöka pallra mig iväg till en garnaffär i eftermiddag så att jag äntligen kan börja virka på min sjal. mönstret har legat framme på skrivbordet i flera veckor nu, men jag har ännu inte fått ändan ur vagnen och köpt garn. har svårt att bestämma mig för vilken färg jag ska göra den i. ett första steg kan dock vara att ta sig iväg till affären, så får jag se vad de har för utbud!

hoppas ni får en bra start på veckan!

3 kommentarer:

  1. hej!
    jajamän, jag bor i h-sand :)

    kul att du gillade de. jag håller med dig, mina bars försvann i ett huj. jag dissar också pulvret och drycken tänkte jag samma sak om som du. de kan ju iofs vara bra att ha om man ska ut och resa eller nåt.

    ja, jag försöker så gott det går med grötarna. jag kan ju inte lägga upp samma då tröttnar ni ju ;) sedan är det ju kul att testa något nytt.

    vad har du pysslat med denna dag? :) studerar du? tänkte eftersom att du har flyttat till sthlm.

    ta hand om dig! kramar

    SvaraRadera
  2. Heej du,
    det var ett tag sen nu :)

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Pengar är som du säger bara pengar, och till för att användas.. men visst kan det vara lite förargligt när liknande händelser som med räkningsbreven dök upp.

    Ta hand om dig!
    kram

    SvaraRadera