onsdag 4 maj 2011

stressallergi

ja, jag känner mig allergisk mot stress. det utlöser en kraftig negativ reaktion hos mig. kan inte alls hantera det. känns som att hela världen ska rasa ihop, som en mardröm där man springer och springer för att undkomma det som jagar en men benen känns som bly och det går i slow motion. vill bara lägga mig ner och gråta. låta hopplösheten och ångesten härja bäst den vill, tills den lämnar mig och drar vidare. funderar på att hoppa av ena kursen jag läser. jag orkar inte.




vem är det egentligen jag försöker bevisa någonting för? mig själv. jag vill visa att jag klarar av att studera. att jag kan skaffa mig ett liv. men i den strävan lurar jag samtidigt mig själv eftersom jag prioriterar fel. så länge jag inte gör mig fri från ätstörningen och finner en balans i kropp och själ kan jag aldrig tro att jag ska lyckas på andra områden i livet. man kan inte börja bygga taket på ett hus...
misslyckande. ja, nog är det ett sådant att behöva hoppa av en kurs. inte ta alla poängen som jag föresatt mig. men att tacka nej till en sak öppnar för att tacka ja till annat. att nedprioritera en uppgift gör att andra kan prioriteras upp. viktigare saker.
vad vinner jag på att bita ihop och kämpa mig blodig för att det ska ge fler poäng i studiemappen och se bra ut på ett cv?

4 kommentarer:

  1. poäng kan man alltid ta igen senare. Det gör alla. Det ska jag göra till exempel. Min pissiga immunologi-tenta, du vet den som jag kuggade, den ska jag skriva om. Alltså, ta igen missade poäng. Man kan säga att jag hoppade av den kursen, även om jag skrev tentan. För, jag lade nog ned den och slutade plugga när jag insåg vad som krävdes...

    Stressen finns där när man pluggar, typ jämt. Dock får man inte glömma att det alltid finns tid för en kopp kaffe med en god vän!

    SvaraRadera
  2. Känner verkligen, verkligen igen mig. Stress är supersvårt att hantera, och ju mer stress man blivit utsatt för, desto svårare blir det...

    Och bilden var ju klockren! Precis så är det.

    Har tyvärr inga goda råd. Planera, möjligtvis. Vara här och nu. Något sånt...

    Fint att du läser. Jag kikar in här också men är dålig på att kommentera.

    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Tänk på dig själv! Det är ingen som kommer tacka dig för att du tog de där poängen...Att bli fri från en ätstörning är ett heltidsjobb!

    SvaraRadera
  4. Det funkar inte att tacka ja till allt. Ibland är vi helt enkelt tvungna att prioritera, att välja. Du säger det så bra själv: "att tacka nej till en sak öppnar för att tacka ja till annat /.../ något viktigare"
    Du har svaret inom dig redan. Strunta i vad du tror andra tycker eller tänker, fokusera helt på dig själv. Vad vill Du, vad vill Johanna? Vad ger dig allra mest, i längden? Inte, kortsiktigt, inte känslan i stunden, utan i ett längre perspektiv. Vilket val kommer att ta dig allra längst och ge dig allra mest på sikt?

    Gå Din väg, gör det som känns mest rätt för Dig! JAg är med dig oberoende ditt beslut!

    Massa tankar och kramar!

    SvaraRadera