lördag 12 mars 2011

landa i verkligheten

när verkligheten kommer ikapp. då för det ont. förbannat ont.
jag blir så arg på allt som sjukdomen förstör. att den omöjliggör nära relationer. vänskapsrelationer såväl som kärleksrelationer. även om den inte alltid tar sig uttryck så finns den ändå där, med någon slags diffus närvaro. antingen accepterar jag att det här är villkoren som gäller om jag ska leva med den, eller så gör jag mig av med den fullt ut.
om jag inte vill bli ensam för resten av mitt liv så finns det bara ett alternativ. det som gör ont är att jag inte idag kan vara där jag önskar att jag vore. tiden är en faktor jag måste ta hänsyn till, men som jag till viss del kan påverka. jag kan inte göra mig av med ätstörningen på en vecka, på en månad. men det behöver heller inte ta år.
jag landade i verkligheten idag med en smäll. tvingades inse faktum. tvingas ta konsekvenserna som ett liv med en ätstörning ger.

ensamhet.

för anorexin är inget sällskap, ingen vän.
jag kan inget annat göra än att acceptera situationen som den är nu. däremot kämpa för att komma dit jag vill. snart.

4 kommentarer:

  1. Johanna, Johanna. Idag kunde vi skrivit varandras blogginlägg. Dina tankar är mina, mina känslor är dina och jag förstår dig så in i hjärteroten hur du känner. När ska vi våga? Hur ska vi våga?

    SvaraRadera
  2. Kämpa på fina ni!!
    Det finns en väg ut-och det livet är så fantastiskt mycket bättre!
    Ja,det finns ett pris att betala, och det känns som ett helvete när man är mitt i det-men sen så ljusnar det, å man inser att man inte-nånsin igen- vill gå den sträckan om igen!!!!!

    Kämpa på-det går, och det kommer va värt det-jag lovar!!!!

    Kramar från en som gått den:)
    Ann Iren

    SvaraRadera
  3. <3 även om det inte är till någon tröst, så känner jag precis som du just nu...du finns i min tankar vännen!

    SvaraRadera
  4. Det finns ingen anledning att vänta, sätt fart mot friskheten redan idag! Det blir varken lättare eller bättre för att man skjuter upp det. Det kommer att vara lika svårt oavsett om du börjar idag eller om en månad. Så vad väntar du på? (om jag får säga så utan att egentligen känna dig alls...)

    Och tack för kommentaren! Våren kommer nog snart till Sverige med :)

    SvaraRadera