måndag 7 mars 2011

monday monday

jag tar mig väl i kragen och uppdaterar lite här, även fast jag inte känner att jag har något vettigt att komma med. dagarna rullar förbi i makligt tempo. skönt att vi nu är inne i mars=vårmånad! det finns hopp om livet :) igår satte jag mig på en parkbänk nere vid ån på vägen hem från stan och njöt av solen i ansiktet. det blir så tydligt hur människor tinar upp efter en lång och kall vinter. folk stannar upp överallt, riktar ansiktet mot solen och ler. värmer huden, värmer själen. så även jag. ljuset letar sig in i kroppens alla celler. jag ser positivt på tillvaron just nu. allt kommer att ordna sig. det måste bara få ta den tid det tar. vissa saker kan inte stressas fram. precis som ett frö behöver ljus och värme för att spira och slå ut, och genomgå alla faser innan det är en färdig blomma eller frukt. på tal om blommor, så kom mamma och räddade min orkidé i sista stund då jag höll på att låta den dö av törst. jag måste nog börja ta hand om mina växter lite bättre, ge dem näring och prata snällt med dem precis som med mig själv. det är mindre skillnad på oss människor och växter än vi kanske tror.
väntar middagsbesök ikväll och jag har skurit blommor av tomathalvorna. finess i vardagen! efter att ha suttit och pluggat själv en hel dag är det välkommet med lite sällskap. det behöver inte alltid vara så avancerat och uppstyrt när man bjuder nån på middag. sällskap är gott nog. det är ibland skönt att bara komma iväg till ett dukat middagsbord, oavsett vad som bjuds eller om det är måndag eller lördag. kanske en måndag det uppskattas som allra mest, veckans tråkigaste dag. fast när man pluggar är måndag inte alltid så jobbig,.då man sprider ut arbetet och kan lägga upp pluggandet som man vill blir en arbetsvecka inte samma sak, på gott och ont. jag kan ju heller aldrig riktigt känna mig ledig, något jag saknar med att arbete. men allt har sina för- och nackdelar. tids nog kommer jag att få nog av arbetsveckor och kanske längta tillbaka till studietiden.
dags att sätta igång med middagen om det ska bli något käk ikväll, och lika bra att lägga beslag på köket innan någon av de andra gör det!

1 kommentar:

  1. Måndagar behöver inte vara jobbiga. Se på min; sova till 9, sitta på samma ställe i 7 h, världens bästa träningspass, mysmiddag, hänga vid datorn till midnatt.
    När jag vaknade på morgonen hade jag inga planer alls för dagen, mer än att plugga, utan tog dagen som den kommer. Lyssnade på mina infall. Och hade jag inte gjort det hade jag inte upptäckt cf-passet, eller haft en lång myskväll.

    Johanna, ta hand om dig <3

    SvaraRadera