torsdag 18 augusti 2011

Jag är värdefull

Jag börjar närma mig ett beslut, men egentligen har det inte varit så mycket att fundera på utan svaret har hela tiden funnits inom mig. Sen är det upp till mig att våga lyssna till, och följa min intuition. Den blir tydligare i samtal med andra nära, och kloka, vänner. Att högt reflektera kring saker hjälper en att skapa tydligare konturer kring sina diffusa aningar och funderingar.
Återstår den jobbigaste biten i hela cirkusen: att berätta för föräldrarna hur läget är och vad jag bestämt mig för. Jag kan bara ana deras häftiga reaktion. Inget som jag ser framemot då jag är en väldigt konflikträdd person och helst bara vill vara alla andra till lags, men jag behöver ta tjuren vid hornen och stå mitt kast. Ja, jag har gjort ett grovt och förhastat misstag men jag kan inte fullfölja det jag föresatt mig bara för att leva upp till andras förväntningar.
Det är ok att göra misstag, om än väldigt obekvämt och obehagligt.
Här gäller att återigen skilja mellan det jag gör och den jag är.

Och jag är värdefull oavsett yttre omständigheter.

4 kommentarer:

  1. Du är värdefull för att du är Johanna.

    Och du, det är en del av själva processen när man ska frigöra sig och bli en självständig individ, att lära sig av sina misstag. Man lär sig den hårda vägen, men, man reser sig och gör inte om samma misstag, Spinkie Spike.

    SvaraRadera
  2. Håller med Helena, du är värdefull Johanna! En underbar person på alla sätt och vis! Nu är det dags att leva det liv som du vill leva inte det liv som du "förväntas leva".

    Tycker det var jättemodigt av dig att inse att du gjort ett förhastat beslut så här pass tidigt, innan det fått ev negativa konsekvenser psykiskt och fysiskt.

    Ser fram emot att få en privat guidning av dig i Uppsala lite längre fram, om jag får vill säga:).

    Var rädd om dig vännen!

    Tankar och kramar i massor!

    SvaraRadera
  3. Tänk som Helena skriver. Se det som ett viktigt steg i livet istället för ett misslyckande. Du kanske behövde just det här för att verkligen komma fram till vad du vill. Och då är det ju allt annat än dåligt!

    Och löser sig gör det alltid. :o)

    SvaraRadera
  4. Roligt att du är tillbaka i bloggvärlden igen. Kram på dig!

    SvaraRadera