tisdag 21 september 2010

perioder av svackor

usch vilken seg och tråkigt dag detta har varit. än är den inte slut, men jag ska i allafall ta mig utanför dörren då vi har kvällsföreläsning. inte särskilt lockande, fast kanske vad jag behöver. efter att ha suttit inne hela dagen och försökt plugga i omgångar, vilket gått mindre bra då koncentrationen lyst med sin frånvaro, är lite social kontakt välkommet. det är verkligen trist att sitta hemma och plugga själv. hade egentligen planerat att sitta på biblioteket istället, men med tanke på att regnet öst ner i princip hela dagen så skrotade jag de planerna. tack och lov verkar ovädret vara på väg att dra förbi nu och det ser lite ljusare ut på himlen lagom till jag ska cykla iväg. kanske jag slipper dra på mig mitt fiskargröna regnställ. skulle verkligen behöva köpa ett nytt, lite snyggare, regnställ. det får hamna på att-köpa-listan, dock är det en rätt trist sak att lägga pengarna på så det hamnar nog en bit ner på prioriteringen. jag får hoppas på en relativt torr höst istället, vilket känns mindre troligt...
idag är verkligen en sån där dag då humöret är i harmoni med vädret. grått ute, grått i sinne. känslor av hopplöshet, håglöshet och missmod fyller mig. just därför gör det mig nog gott att komma iväg och få lite andra intryck och fokusera tankarna på någonting utanför mig själv.

jag märker tydligt att jag är på väg ner i en svacka igen, sådana som kommer och går i perioder och som jag har lärt mig känna igen. dock inte riktigt lärt mig hantera eller acceptera. när de tunga perioderna kommer dras jag med ner i den nedåtgående strömmen, och tappar lätt fotfästet.

3 kommentarer:

  1. Men du ser att det är på väg. Bara det är ett framsteg. Då har du också möjligheten att påverka, redan nu. Gör något som får dig att må bra. Gör något som bekräftar att det är LIVET som får oss att må bra, inte sjukdomen. Ät en bit choklad. Lyssna på en riktigt bra låt. Ring en kompis. Köp dig en riktigt fin tröja. Visa att du tänker vägra dras ner. Tänd doftljus! Gör vad som helst, som inte är sjukt och trösta dig med att gråa dagar har alla. Skillnaden mellan oss och friska är att vi hanterar det på ett sätt som förstärker det mörka. Eller gjorde. Eller hur? För nu är vi ute i livet, och det är med livet vi vänder mörka dagar. Kramar om och peppar på. Du skulle bara våga åka ner i svackan nu Johanna!

    SvaraRadera
  2. Du finns i mina tankar vännen!
    <3
    Ta hand om dig!
    kram!

    SvaraRadera
  3. STOR KRAM! Hoppas att du vet var jag finns om du har lust att ses, saknar dig vännen!<3

    Har du sökt till högskolan än förresten inför våtreminen och vad blev det i så fall? Själv är jag i valet och kvalet...men det löser sig nog, försöker intala mig det i af.

    Var rädd om dig!

    SvaraRadera