tisdag 20 juli 2010

i hallonsnåren

varma sommarvindar. kvällssol. johanna mitt i hallonsnåren.
vad är väl bättre än att plocka solvarma skogshallon att stoppa direkt i munnen?! barndomens sommarminnen väller över mig. jag njuter av sötman. just då finns det ingenting som smakar bättre, ingen efterrätt som är godare än dessa skogens sötsaker. bara en till, en till och en till... först när det är slut på buskarna runtomkring mig ger jag mig och traskar hemåt, med smaken kvar på tungan. vill ha mer! dock får jag ge mig till tåls några dagar tills fler bär har hunnit mogna i värmen.
detta är vardagens guldkorn, sådana jag behöver lära mig att ta tillvara på och uppskatta. livet behöver inte vara mer än så. jag begär inte mer. bara att få njuta några ögonblick då och då, fullständigt närvarande och tillfreds med tillvaron just där, just då. befriad ifrån gårdagens bekymmer och morgondagens oro.

föräldrarna kom hem lite tidigare än beräknat och jag är nu åter tillbaka i min lägenhet, som håller en medeltemperatur på 35 grader i den här värmen... svårt att ordna korsdrag när jag bara har fönster på en sida och ingen balkong. kommer att bli varmt inatt, lika bra att ta ur täcket och sova i endast lakanet. men jag är en sådan som vill ha något över mig, kan inte sova helt utan någonting som täcker kroppen.vill ha något att gömma mig under, som ett skydd mot nattens mysterier.

har haft en trevlig dag på stan idag med faster och farbror. lunch på fåfängan med en underbar utsikt över stockholm och sen ett besök på fotografiska museet. kan starkt rekommendera det. jag tycker mycket om fotografiska utställningar, bl a lennart nilssons bilder ur temat "ett barn blir till" var en av utställningarna att titta på. så fascinerande!

nu en dusch innan mys i soffan framför morden i midsumer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar