lördag 17 juli 2010

lördagsglass

vad gör man en lördagskväll när man har tråkigt och är sysslolös, och inte har någon vän på nära håll att titta förbi hos? ute regnar det och är allmänt grått.
jo, man sätter igång och lagar mat i stora lass. när jag nu har ett lite större kök till mitt förfogande är det lika bra att passa på. fyndade dessutom igår, till min stora lycka, gourmetnötfärs och lammfärs från en ekologisk gård på gotland, för 50:-/kg. är ganska kräsen när det gäller just kött. ska jag äta det vill jag veta var det kommer ifrån och helst att det är ekologiskt och närproducerat. tyvärr kostar det därefter, och blir inte alltför ofta det hamnar i min matvarukorg om jag inte, som nu, lyckas hitta nedsatta varor med kort förbrukningsdatum.
ikväll har jag alltså stått vid spisen och stekt köttfärsbiffar i långa rader. nu är frysen välfylld igen. köttfärsbiffar tröttnar jag inte på i första laget. jag har under en lång tid uteslutit rött kött ur min kost, och nu när jag har börjat införa det igen så har jag börjat uppskatta det mer och mer. och biffar är tacksamma att variera med diverse smaksättningar. idag blev det paprika, sambal oelek, vitlök och en näve färsk basilika. jag plundrar massas kryddodlingar, men de är ju ändå bortrest så det är bara slöseri att låta dem vissna utan att använda upp kryddorna!
än är kvällen ung, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra av den. ingenting bra på tv, orkar inte bege mig ut i regnet för att hyra film. jag känner mig allmänt negativt inställd till kvällen.
dock förgyllde jag den för en stund sedan med en glasstrut, en top hat (tack mamma och pappa för att jag får plundra er kyl och frys!) och en kopp bryggkaffe. lyx för mig som annars kör på pulver hemma i lägenheten. för mig är det ett stort framsteg att spontant kunna ta en glass bara för att jag tycker att det är gott och för att jag är sugen på det. utan att kompensera med ett mindre kvällsmål eller dylikt. jag litar mer och mer på min kropp, att den vet vad den vill ha och talar om det bara jag lyssnar till den. och nu var den sugen på någonting sött. inte en macka eller frukt, utan något "lördagsgodis". eftersom jag inte är en godismänniska, utan mer utav en glassoman, så fick det bli en glass. en lördagsglass :)

jag är värd att njuta av allt det goda i livet.
jag tillåter mig att äta godsaker för att det är gott och för att jag är sugen på det, inte för att någon annan bjuder mig och jag har svårt att tacka nej.
glass är gott, och det som är gott gör mig också gott, till både kropp och själ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar