måndag 30 augusti 2010

det nalkas val

jag väljer att koppla av framför datorn ikväll istället för att plugga. visst har jag ett berg av böcker och artiklar att ta mig igenom, om jag vill. men just nu vill jag inte det, och då låter jag bli. jag tänker inte driva mig själv rakt in i fördärvet igen som jag alla gånger tidigare gjort när det handlar om att prestera, som i en studiemiljö. jag vill ha tid, ork och plats för så mkt mer här i livet. jag vill kunna njuta av varje dag också, inte bara ha deadline och tentadatum i huvudet och ögonen riktade ner i studielitteraturen. jag siktar endast på att få godkänt i kursen, det räcker gott och väl. jag blir väldigt nöjd med mig själv om jag överhuvudtaget tar mig igenom terminen och har roligt på kuppen. det är en 5:a för mig.
tog en liten sväng i svampskogen efter middagen och kom hem med en karl-johan svamp och några kremlor. inte mycket, men för ett ensamhushåll som mitt så blir det i allafall en god touch till några måltider. torkade några och smörstekte resten som jag sen kan frysa in. hoppas på att hitta trattkantareller senare i höst, ännu lyste de med sin frånvaro i skogen. det har varit för torrt, har jag hört det ryktas om i svampkretsar. lite regn är alltså att önska, nattetid då!
nu har en av tjejerna jag bor tillsammans med kommit hem igen och om någon dag flyttar den sista tjejen in. snart fullt hus med andra ord, men jag tror att det kommer att gå bra att komma överens med dem. har dock inte träffat den sista tjejen, men har via hon som hyr ut rummet i andrahand hört att det ska vara en trevlig person. det kan vara nyttigt att lära sig att bo ihop med andra, med allt vad det för med sig för erfarenheter. jag ser det mest som positivt, då tillvaron här inte blir så ensam när man kommer ny till en stad. kan vara lite skönt med närvaro av andra i huset istället för att bo ensam i en lägenhet. åtminstone så här i början.
första valsedlarna damp ner i brevlådan idag, ifrån moderaterna. jag har ännu inte satt mig in i valet och vet vad jag ska rösta, men någon moderat är jag inte. självklart ska jag utnyttja min demokratiska rättighet att rösta, det ska alla göra i mina ögon. rösta blankt är ett alternativ om man är helt ovetandes om vad man står i politiken. jag ska försöka sätta mig in det snart. än har jag några veckor på mig, valdebatter i tv brukar vara min strategi, även fast det mest är floskler och vallöften som haglar då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar