måndag 10 maj 2010

musikterapi

ibland tror jag nästan att jag är manodepressiv. vissa perioder är jag under isen och orkar inte ta mig för någonting, känner ingen motivation eller lust till livet. andra perioder känner jag mig tvärtom; hoppfull, stark och fylld av framtidstro och motivation. just nu är jag inne i en sådan bättre period, då jag vill så mycket. jag vill leva! jag planerar in saker, gör aktiviteter, tar mig för utmaningar och är så social som jag orkar och vill vara.
idag har jag gjort slag i saken och hämtat upp gitarren från källarförrådet där den har varit förvisad sen jag flyttade hit (snart 3 år sen...). stämde den hjälpligt med en sajt på nätet och cyklade sen förbi bibblan på vägen hem och lånade två kompböcker. jag kan inte spela gitarr, men har länge velat lära mig och tänkt att jag ska försöka ge mig på det för mig själv hemma.
när jag väl kom igång och bläddrade i boken var jag fast. tittade upp på klockan och såg att fyrtio minuter bara hade försvunnit medan jag suttit och gnolat och knäppt lite på strängarna. påminns om hur mkt jag har saknat musiken, och hur betydelsefullt det är för mig. hur bra jag mår av att hålla på med musik, prestigelöst vill säga. jag har alltid hållit på med musik sen jag var liten, först sjungit i kör flera år och efter en obligatorisk blockflöjtsperiod, följt av en kortare utsvävning på fiol, hittade jag mitt instrument klarinetten. den höll jag mig till i över 8 år, men i takt med att ätstörningen nästlade sig in i mitt liv och allt jag sysslade med kom att handla om prestation och att duga eller ej blev trycket till slut för hårt och jag slutade tvärt. det var andra året på gymnasiet, och sen dess har jag rört klarinetten endast en gång på ca 7-8 år. det säger en hel del om hur mkt ångest och prestation som är förknippat med det...
därför är det ett ganska stort steg för mig att våga ta i ett instrument igen, utan att bli förlamad av krav på att det ska låta bra. det är lite lättare när det rör sig om ett instrument jag är helt nybörjare på. att ta fram klarinetten och spela igen, det ligger fortfarande långt i framtiden... där är jag inte än. jag är inte stark nog att hantera alla känslor som kommer att komma då, inte heller det faktum att det inte alls kommer att låta lika bra som det gjorde när jag övade som mest. om jag ens får ljud i den nuförtiden...
gitarren får bli mitt musikaliska experiment framöver. jag försöker se det som min egen rehabilitering, min egen musikterapi. vart det leder, det får jag se.

det är inte målet som är det viktiga, utan vägen dit

3 kommentarer:

  1. Vad härligt att du upptäckt musiken igen! Man ska lyssna på och göra det som får ens hjärta att sjunga! (:
    Och slutmeningen; klockren!
    "det är inte målet som är det viktiga, utan vägen dit" Så otroligt sant!

    Inre upptäcktsfärder är minst sagt spännande. Många gånger är det en hisnande skrämmande resa, andra en alldeles fantastiskt sprudlande och sprittande sådan.

    Tusen tack för dina härliga och otroligt värmande ord Johanna, dom värmer långt in i själen! Tänk, vad härligt det hade varit ifall vi verkligen bott närmare. Hade mer än gärna bubblat himmel och jord med dig, mys i mysbyxor och mystofflor och bara haft det enkelt, lätt och ledigt. Nu får vi nöja oss med virtuellt tankeutbytande, inte i närheten detsamma, men iaf någonting. Och som sagt, inbjudan om i sommar står fortsättningsvis kvar! Du är så välkommen att hälsa på så! (:

    Ta hand om dig och ha en riktigt underbar onsdag!
    kram

    SvaraRadera
  2. Tack, vilka fina ord du skriver!

    Vad kul med gitarren. Känner så väl igen det där med prestation, att det ska låta bra och att man ska vara bra från början. Och då tröttnar man. Mitt pianospel har också gått lite i perioder sådär. Men jag tror att jag har kommit till en nivå både då jag kan gilla att höra mig själv spela, och tänka att jag spelar för att det är roligt och inget annat. Det är dit man strävar liksom. Lycka till! Allt går om man vill.

    Många kramar till dig!

    SvaraRadera
  3. Vad glad jag blir över att du vågat dig på att börja spela igen. Speciellt som det faktiskt verkar som om gitarrspelet har en positiv inverkan på ditt mående.

    Spela för att det är kul och för att du mår bra av det. Försök att inte känna prestation och höga krav på dig själv. Jag hoppas verkligen du kan hålla de känslorna ifrån dig. Spela på nu vännen. Underbart att du hittat tillbaka till musiken igen, och då på ett sätt som du faktiskt mår riktigt bra av. Kramar!

    SvaraRadera