onsdag 19 maj 2010

sommaren på pidestal

sommaren är här, och jag njuter i fulla drag av sol och värme. badsäsongen är också härmed officiellt invigd av mig i måndags. hade ingen termometer med mig, men gissar på att temperaturen låg kring 10-graders strecket. svalkande, med andra ord! blev ingen lång simtur direkt, snarare ett hopp från klippan och sen desperata simtag in mot land igen. fick räcka så för denna gång, tills det blir nån grad varmare ;)
med sommaren följer dock mycket annat.

stress. krav. folks blickar på mina bara beniga armar. skam. skuld. förtydligande av hur torftigt mitt liv är, hur mycket plats äs har fått ta på vänner och relationers bekostnad. saknad av en pojkvän att dela livet med. sorg och besvikelse över att jag inte kommit så långt på vägen mot fri(sk)het som jag hade hoppats på i början av året, över att inte ha samma goda förutsättningar att njuta av sommaren som förra året då jag vägde betydligt mer.

att acceptera läget som det är här och nu, det är trots allt grunden till att göra sommaren så bra som jag vill. göra den till min. bara jag kan bestämma hur jag vill att min sommar ska vara, vad som för mig innebär att njuta och ta tillvara på de kommande månaderna av sol och värme. bara jag sätter upp begränsningar och hinder för att förverkliga dessa planer och önskemål. mina tankar är mina hinder. tankar om vad jag klarar av, vad jag duger till, vad jag är värd, hur mycket plats jag får ta, vad jag har för rätt att existera.
för det har jag, rätt att existera. oavsett hur jag ser ut, hur mycket eller lite jag väger eller beroende på vad jag gör.
ätstörningen säger åt mig att jag inte kan göra någonting, att jag inte är värd någonting eftersom den fortfarande har en liten del av mig kvar i sitt grepp. men lyssnar jag till den blir dess grepp fastare och större.

min strävan i sommar är att lyssna till Johanna, vad hon vill, och sen göra det utan att låta ätstörningen bli ett hinder, varken i min självbild eller i konkreta situationer kring t ex mat.

och varför förstora upp sommaren? det är trots allt bara dagar det med, som resten av året. dagar att njuta av, dagar att kämpa sig igenom. dagar att leva, närvarande och inkännande.

3 kommentarer:

  1. 32 kronor??? galet!! vi betalade 20 kr för 2 kulor igår. :o)

    SvaraRadera
  2. Ha ha....svalkande kan man nog minst sagt säga om badet. Hujamej vad kallt :S

    SvaraRadera
  3. Det går inte att vänta, tror jag. Livet kan börja här och nu. Förändringar går att göra från en sekund till en annan. Klart som korvspad att detta kan bli Johannas sommar. Men det behöver inte innebära några mega-super-duper-krav på sommaren. Kräv vad du har rätt till: att få äta mat du tycker om, att få äta dig mätt, att få vila när du är trött, att få vara så social som du orkar och har lust med. Det räcker. Men våga ställa kraven, för hur sjuka vi än är, så har vi rätt att må bra! Och vi har rättigheten att kämpa för det! Heja dig, jag tänker fortsätta följa dig och peppa dig, hela sommaren lång. Tro inget annat :) Kramar oM!

    SvaraRadera