torsdag 27 maj 2010

torsdag=pannkaka

är det torsdag så är det, alltså står ärtsoppa och pannkaka på menyn. ärtsoppan får dock vänta till ett annat tillfälle, men inte för att jag inte gillar det utan tvärtom så är det riktigt gott med senap och timjan.
idag har jag däremot utmanat pannkaksspöket och ställde mig att grädda pannkakor till middag. det är något jag har börjat längta efter mer och mer den senaste tiden, och något som varit väldigt förbjudet. både för att det är starkt förknippat med efterrätt och godsaker men även för att det inte ger mig någon långvarig mättnadskänsla och jag således blir hungrig väldigt fort igen.
kan efter dagen middag konstatera att ja, det var gott och jag var riktigt duktig på att båda grädda och göra en god pannkakssmet. åt några kalla med spenat- och kesoröra och de andra med hallon och kesella. spenatröran var helt klart favoriten, lite matigare och mer lik crepes. de ska jag göra om, men det var verkligen inte en sån där underbart kulinariskt god måltid som jag målat upp i mina drömmar. ska jag vara ärlig väljer jag i 9 av 10 fall hellre en rejälare måltid. tycker fortfarande inte att pannkakor är en riktig middag, och jag får nog äta mitt kvällsmål lite tidigare ikväll för att inte bli alltför hungrig på kvällen.
men nu sitter jag med en egengjord cappuccino och en bit mörk nobless och njuter av en lugn kväll. jag är hundvakt resten av veckan och bor således i föräldrarnas hus tillsammans med vovven. det är skönt med lite miljöombyte ibland, särskilt att få bo lite större. och så kan jag brygga riktigt kaffe och laga mat i ugn. är det soligt och fint väder imorgon har jag tänkt låna deras grill och göra grillpremiär. ja, det är skamligt, men jag har inte grillat en enda gång hittills i år. kan bero på att jag inte har en egen grill, och jag har heller inte ätit grillat borta nånstans. måste ta igen detta! kanske ska grilla lax och trä upp färskpotatis och champinjoner på spett. lyxa till det lite för mig själv. varför måste man alltid ha en anledning att göra något lite extra? det räcker väl att det är helg, soligt väder (förhoppningsvis) och snart sommar! :)
nej, nu måste jag ta itu med hemuppgiften som jag fick av psykologen som ska vara klar tills imorgon. har skjutit på den en vecka nu, lat som jag är. herregud, hur ska det gå för mig att börja plugga i höst, när jag inte ens har orkat göra en liten skrivuppgift? skärpning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar