söndag 16 maj 2010

trygghetsnarkoman

tånaglarna är nu målade, och jag är redo för en säsong barfota i gräset :) nu är det bara sommaren som saknas. var endast en försmak av den igår, för idag är det kyliga vårvindar återigen. men uppe i norr verkar de däremot ha det varmt och skönt! lite upp- och nervända världen. i min logik ska det vara varmast i södra sverige och kallast uppe i lappland, inte tvärtom. men världen är inte förutsägbar. antar att det är det som också är själva tjusningen med att leva, för tänkt vad tråkigt det skulle vara om vi redan på förhand visste hur våra liv skulle se ut och hur allting runtomkring oss i världen skulle bete sig!
det är just det jag nu försöker lära mig att uppskatta, istället för att fastna i en falsk trygghet som jag så länge levt i. instängd i min egen bubbla där jag hade full kontroll (inbillade jag mig iaf...) och ingenting utifrån kunde rubba. det var inte att leva, utan endast att existera.

och jag vill LEVA!

3 kommentarer:

  1. Ja, Livet är härligt, fantastiskt och färggrant snillrikt. Existensen har både du och jag redan testat på och inte gillat, nu är det dags för nya vanor och nya stigar att vandra! Och se till att göra det med ett leende på läpparna och med ett öppet hjärta! (:

    Ja, visst har jag (eller egentligen pappa) ett alldeles underbart smultronställe! Älskar det verkligen och det är en av få platser där jag verkligen bara kan vara, helt utan att ha någonting att göra, bara vara i all härlig stillhet! Det är underbart!
    Avundsjuk behöver du däremot inte alls vara. För tyvärr kommer jag inte att tillbringa mycket tid alls hemma på ön iår. Eventuellt åker jag över en snabbsväng i mitten av juni, men knappast stannar jag längre än 1, högst två veckor. Annars kommer jag faktiskt att tillbringa hela sommaren här i Halmstad.
    I vilken stad är det du bor i nu igen?
    Åh, men oj, har du redan tagit dig årets första dopp! Det var som tusan!
    Själv är jag en riktigt badkruka och brukar inte komma i förrän det är riktigt varmt på land och knappt ens då. ^^
    Att bada efter en springtur, det är däremot rätt härligt. Så långt skulle jag kunna tänka mig att sträcka mig. (: Annars håller jag mig hellre på land eller PÅ havet, i en liten båt! (:

    Hur ser planerna ut för veckan?
    Ha en riktigt fin tisdag och ta hand om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. och du ska leva!!!
    det är som du säger att tyvärr har vi faktiskt en sjukdom och vi måste göra å vissa sätt för att övervinna den, dvs äta regelbundet och tillräckligt. och det är jättesvårt när man försöker komma in i det friska livet med friska människor som har andra vanor och inte lika strikt behöver hålla scheman. men tyvärr måste man inse att vi behöver strukturen ett BRA tag.
    igår grät jag hos min behandlare över det här, att jag vill ju vara normal nu, men det går inte för jag måste hålla mattider och följa matscheman. och han sa "men du gör det för att inte falla tillbaka. säg det till dina vänner: du måste följa dessa ordinationer för att inte falla tillbaka".
    och så är det. jag kan inte vara så spontan, för jag är i riskzonen för mycket. man ska inte ha för bråttom.
    kram på dig fina!

    SvaraRadera
  3. Underligt, har läst om en bubbla på många bloggar, och skrev om den själv innan dess. Visserligen olika bubblor, men ändå. Samma funktion. Om man bara kunde ta en nål och sticka hål på den en gång för alla.

    Men det måste ju gå. Måste gå att utvidga trygghetszonen också. Det kommer att gå!

    Många kramar

    SvaraRadera