lördag 29 maj 2010

somriga pajer

vilket hit-och-dit.väder det är här idag. blåser gör det rejält, och sen skiner solen eller så öser regnet ner om vartannat. jag gick in för att smörja mig med solkräm innan jag tänkte sätta mig och läsa ute på bron en stund, men när jag kom ut så var himlen redan täckt av mörka regnmoln igen och de första dropparna började falla. på bara någon minut skiftade vädret totalt. opålitligt!
mellan skurarna passade jag på att gå ner en sväng på den stora bakluckeloppisen som anordnats idag nere på fotbollsplan alldeles i närheten. den var över förväntan, både med antal stånd och de varor som såldes. inte bara porslin och annat krimskrams, utan mycket bra saker. jag hade bara en tjuga i kontanter på mig, men kom hem med fyra saker för totalt 5 kronor. det kan man kalla loppisfynd! :) bl a en fin glasram, en glasburk med lock att ha te i och en liten flätad korg som passar bra för småsaker på toaletthyllan. tiden bara försvann när jag gick och strosade bland borden där, helt plötsligt hade en timme gått! tacksamt, för annars har helgen varit seg och jag har inte något särskilt inplanerat heller, mer än att vara hundvakt vilket gör mig en aning låst. ja,ja det finns nog alltid något jag kan pyssla med här hemma.
fundera ut vad jag ska bjuda mamma på till middag på mors dag imorgon till exempel. blir nog rabarberpaj till efterrätt, det var så längesen jag åt och något som jag så starkt förknippar med sommar och barndom. jag älskar verkligen paj, men det har förstås varit totalt förbjudet de senaste åren då anorexin har styrt och ställt. både matpajer och efterättspajer. kanske dags att "ta igen" det nu och börja inför det regelbundet i mitt ätande, både för att avdramatisera det men också för att unna mig att njuta av det jag faktiskt tycker är gott. och på sommaren är pajer av olika det slag en självklarhet. somriga pajer i picknickkorgen eller knytkalaset, pajer till dessert av nyplockade bär. det hör helt enkelt sommaren till, precis som grillat!
nu ska jag styra upp lite mellanmål, en kopp nybryggt zoega kaffe (och inte endast pulverkaffe som jag kör på hemma hos mig...) och se om jag kan ta med mig det ut på altanen utan att blåsa bort. känns så trist att sitta inne den här årstiden, det gör jag tids nog ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar