onsdag 8 december 2010

avund, en skamlig känsla?

bloggandet har legat nere nu i några dagar. jag har haft annat för mig och inte tillbringat särskilt mkt tid framför datorn. en välbehövlig paus med andra ord.
i helgen passade jag på att åka hem till föräldrarna och hälsa på. alltid trevligt med lite miljöombyte.
annars är det plugg som gäller, sista rycket nu innan kursen slutar nästa vecka. herregud, vart har denna termin tagit vägen?? jag hade inte haft något emot att gå några veckor till faktiskt, delvis för att kunna skjuta upp mitt beslut jag måste ta om vad jag ska läsa nästa termin. ena veckan är jag inne på att börja på ssk-programmet ändå, andra veckan så vill jag hellre ta b-kursen. inte kommer jag att bli klokare av att få längre betänketid. jag ska först bolla mina funderingar med utomstående för att få lite perspektiv på det hela, sen fattar jag ett beslut. kan inte vänta in i det sista, jag kommer ändå inte komma ifrån själva beslutet. nu går jag bara omkring och grubblar, får ingen riktig ro.
tidig morgon imorrn då det blir en trip neråt landet till linköping för att vara med när syrran redovisar sitt ex-arbete och därmed tar sin master. det är klart att jag är lite avundsjuk, och önskar att jag också var på hennes plats i livet med en topputbildning i bagaget, nyanställning och stundande lägenhetsköp av nyproducerad lya alldeles utanför tullarna. hon personifierar verkligen den perfekta unga kvinnan på väg ut i det lyckade livet.
ja, man ska inte jämföra sig. jag vet det. men hur lätt är det att inte göra det i mitt fall?
jag är avundsjuk, så är det bara, men absolut utan att missunna henne sin lycka.
det ska i vilket fall bli roligt att få se vad det är för slutstudie hon har gjort, och bland alla andra komplicerade känslor så finns också en stolthet över min syster och vad hon har åstadkommit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar