lördag 25 december 2010

nyårsproblemet

så är julafton över för denna gång. jag blickar tillbaka på gårdagen med ett varmt hjärta. glad över att ha fått uppleva en lugn och fridfull jul precis i min smak. jag är väldigt tacksam som har det privilegiet att fira med en kärleksfull familj, god mat och julfrid. långt ifrån alla har de förutsättningarna, och jag tänker att jag någon gång i framtiden ska hjälpa till som frivillig vid ett öppet hus på julafton, dit alla ensamma och hemlösa kan komma och fira jul i gemenskap och värme. ingenting går att ta för givet. jag har det bra just nu. hur livet ser ut om ett, fem eller tio år kan ingen veta.
när julen är över står nyårsafton på tur. jag blev inbjuden av syrran och hennes kille att fira med dem och deras vänner i ett hus utanför stan. lät roligt, jag som sällan firat nyår genom att gå på fest. men så idag fick jag veta att vår gemensamma vän och hennes kille inte kommer, de som jag hade sett som mitt säkra kort bland gästerna. i övrigt är jag inte alls särskilt bekväm eller passar in i syrran och hennes killes umgängeskrets, med  karriärinriktade personer som pluggat tillsammans. när det nu visar sig att det bara är dem, och jag, som ska vara där på nyår känns det inte alls lika lockande. jag är det svarta fåret i gänget. att vara där ett helt dygn, tvingas passa in och försöka vara någon jag inte är känns olustigt. det är precis det jag har så svårt för och som gör att jag tycker att det är ansträngande och krävande att vara social. jag överväger att tacka nej till festen och hellre fira en kravlös nyår på mitt sätt, hur det nu än skulle bli.
jag försöker påminna mig själv om att jag inte är en osocial och misslyckad människa bara för att jag inte är ute och festar som "alla andra". jag trivs visst med att umgås med andra, men med personer som får mig att må bra och som jag känner att jag kan vara mig själv med. jag måste själv välja mina sammanhang.
vad ska ni andra göra på nyår?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar