onsdag 1 december 2010

köldrekord

1 december. i år har jag ingen adventskalender, vilket jag saknar. brukar annars alltid få någon reklamkalender från ica eller något annat företag. det spelar ingen roll vad det är för kalender, utan det är själva grejen med nedräkningen, att varje morgon få öppna en lucka och följa med i decembers gång som jag tycker om. jag får försöka stanna upp en kort stund varje morgon ändå och känna in denna julmånad. den kommer säkerligen att gå lika fort som resten av hösten gjort.
idag har vi haft köldrekord, - 19 grader i förmiddags och det var garanterat kallare än så under natten. kallt, javisst, men otroligt vackert ute med vintersolen som reflekterade sig i snön. träd täckta av snö och frost. koltrastar som burrat upp sig och kurar bland grenarna eller på en snöfri fläck invid stammen. de får det tufft nu, småfåglarna. tror jag ska köpa en talgboll och försöka hänga upp utanför mitt fönster. alltid trevligt med lite sällskap :)
fokusera på det positiva är vad jag försöker göra nu. klara av kursen. men allt det mörka och svåra lurar under ytan, bubblor som vill upp och brisera i ljuset. skapa oordning, kaos och smärta.
jag kommer aldrig bli fri så länge jag trycker undan dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar