lördag 11 december 2010

vad krävs för en framtid?

har hela dagen tänkt att jag ska skriva ett inlägg, men motivationen har inte infunnit sig. inte nu heller, men dagen börjar lida mot sitt slut. den har varit rätt seg, en intetsägande lördag som jag har försökt fylla med diverse aktiviteter för att slippa tänka. har väl funkat si sådär... resultatet av dagen har utåt sett varit bra, särskilt i jämförelse med min korridorgranne som tittade ut i pyjamas vid sex-tiden och meddelade sin närvaro. hon hade tydligen tillbringat hela dan på rummet framför datorn. ja, det är tur att vi alla är olika. nog har jag suttit alldeles för mkt framför datorn jag med idag, men har samtidigt hunnit med en del annat, som storstädning av toalett och kök (vilket inte gjorts så länge jag bott här), dammsugning och städning på mitt eget rum, fixat färdigt alla julkort och lagt dem på lådan samt det jag är riktigt stolt över: bakat mitt första surdegsbröd! och det blev riktigt bra dessutom. det dröjer innan köpebröd hamnar i mitt skafferi igen. ska försöka hålla surdegen vid liv så jag kan baka fler bröd på den framöver. prata lite snällt med den, ge den lagom med vatten, mat och kärlek :)
en dag har många timmar när man är uppe tidigt. lite för många timmar, för mkt tid att tänka på framtiden. grubbla. våndas. oroa mig och låta klumpen i magen växa.
hur mycket kommer jag att klara av i vår? var ska jag lägga ribban?
måste man ha en akademisk utbildning för att ha en framtid?

4 kommentarer:

  1. Man måste INTE ha en akademisk utbildning för att ha en framtid! Däremot måste man ha en fungerande kropp och kunna hantera sina destruktiva tankar på ett sätt som inte är självdestruktivt. Jag tror att både du och jag vet att det liv som vi levt i så många år inte är något riktigt liv utan mer ett sätt att överleva och ett ständigt kompromissande.
    Jag försöker lägga ribban både högt och lågt i vår. Högt vad gäller att fightas mot sjukdomen men lågt vad gäller utbildning mm.
    Var rädd om dig finaste Johanna och gör det som DU mår bra av!
    Största kramen!

    SvaraRadera
  2. Det krävs inte en akademisk utbildning för ha en framtid. Det tror jag du vet lika mycket som jag. Viktigare kanske är vad du VILL med din framtid. Idag krävs det utbildning för mer kvalificerade jobb, vilket i och för sig inte är synonymt med en framtid, mer en stadig grund att stå på. En utbildning leder till mer stimulerande arbetsuppgifter jämfört med om du inte har det. Stimulans tror jag är viktigt. Flytta fokus från sig själv. Johanna, du är en smart tjej, varför inte stimulera intellektet? Och du, tänk efter vad DU vill om 5, 10 år. Ett arbete som är utvecklande eller mer monotont? Kanske låter lite krasst..

    SvaraRadera
  3. Flytta fokus från sig själv.
    Ja, du har rätt, det handlar om dig. Alla saker i ditt liv, som du gör, handlar om dig. Dock lever jag i tron om att bara fokusera på sig själv (jag menar inte att du gör det, utan utgår från min egen erfarenhet) inte alla gånger leder i rätt riktning. Att studera på universitetsnivå innebär självklart krävande studier och press, men samtidigt en stimulans för hjärna och själ. Man flyttar fokus från sina probs och ägnar tid åt att insupa kunskap, ta del av andras erfarenheter samt få insikt i en helt ny värld. En värld som är mer komplex än man tidigare trott.

    En akademisk utbildning är inte detsamma som korvstoppning, att trycka in fakta. Det handlar om att förstå, lära sig granska, lära för livet. Det passar inte alla, men det vet man inte förrän man testat. För mig kom vändningen när jag började läsa min utbildning. Den är tuff, den är krävande, den går i ett mycket högt tempo. Och? Den ger mig den stimulans jag antagligen behöver. En del av det jag kämpade med innan jag började läsa har i princip löst sig självt, utan att jag aktivt arbetat med det. För jag har ett mål, fokuserar på dit jag vill komma, inte gräva ner mig i mina egna problem, vilket jag lätt skulle kunna göra.

    Lulligt, rörigt. Inget riktigt svar. Men ett försök...

    SvaraRadera
  4. jag håller med de andra om att man inte måste ha en akademisk utbildning för att ha en framtid. min syster började på just en akademisk utbildning, men mådde så dåligt att hon hoppade av. nu läser hon en KY-utbildning och man riktigt ser på henne att hon mår bra och ser ljust på framtiden, det gjorde hon inte innan. det viktigaste är att man gör det man vill, då löser sig allt annat :) hoppas att du får klarhet i vad du vill göra :) kram

    SvaraRadera