torsdag 3 februari 2011

begär

klockan är bara fem men jag skulle lugnt kunna gå och lägga mig som det känns. en lång och rolig gårdag tillsammans med kursarna, sätter sina spår. en natt fylld av mat och musik och alldeles för lite sömn. tre timmar är en tredjedel av vad jag egentligen skulle behöva sova, därav mitt zombieliknande tillstånd idag. tack och lov att vi har egen inläsningtid både idag och imorrn. känner mig gammal när det tar tid att återhämta sig efter partaj, innan jag blir människa igen.
det var riktig klassresa-déja vú. kan sakna sådana här lägervistelser från barndomens engagemang i idrottsföreningar. det har sin charm, men en övernattning är fullt tillräckligt. det blev mycket mat, musik och bastubad, som avslutades med en isande dusch eftersom varmvattnet snabbt tog slut. uppiggande var ordet!
som vanligt följs en dag med festligheter och avsteg från vardagens rutiner med ångest. inte fylleångest som för många andra, utan matångest. förbannad ätstörningsångest som inte lämnar mig någon ro varken i kropp eller själ. vill bara glömma, kunna radera ut alla info om allt jag åt igår. det där ordet lagom är en fantasi som inte existerar i verkligheten. det är som att något inom mig säger att jag måste "passa på" att äta när jag hamnar i sådana här sammanhang, när jag vågar släppa lite på kontrollen. då tappar jag den istället. hunger- och mättnadskänslor kopplas bort till förmån för begäret som verkar omättligt. tre portioner efterrätter, alla tillräckligt stor nog i sig, bara för att det stod framme på buffébordet och jag inte kunde bestämma vilket av dem jag skulle ta. sedan en jäkla paltkoma, eller chokladkoma kanske är ett mer passande namn. innan kvällen (natten) var över hade buffébordet länsats en andra gång. jag äter bara för själva ätandet, inte för att kroppen är hungrig och signalerar efter mat. kommer jag någonsin hitta tillbaka till ett normalt förhållningssätt till mat och ätande?

3 kommentarer:

  1. JA! Det kommer du. Det måste vi. Och vi får aldrig tappa tron, fastän det ibland är segt, jobbigt och tråkigt. Klart vi ska fixa det. Bara det är att du är iväg, utsätter dig för alla faror och vägrar vara ett offer är stort Johanna. Många anorektiker gör inte det. Du är på väg och du får aldrig tvivla på att du är på rätt väg! Tack för alla dina peppande och varma kommentarer. En riktig ängel är du!

    SvaraRadera
  2. Inte förrän du är normalviktig.. Klart att kroppen passar på att vräka i sig när den väl får när den annars går på sparlåga.

    SvaraRadera
  3. Men du... Hur många gånger har "passa på" egentligen inträffat? Och hur många gånger har inte kroppen fått vad den behöver? Jag har själv varit i samma situation många gånger och brottats med "passa på"-"problemet" länge. Man skulle också kunna säga att det var det som kanske tog längst tid att få rätsida på. Och, detta skedde inte förrän vi (jag och min kropp) fick våra behov tillgodosedda (stavning?) varje dag.

    Att du passar på vid ett sånt här tillfälle är inte ett dugg konstigt. Sett med en utomståendes ögon vore allt annat konstigt. Återanknyter till Katt ovan, och tillägger att detta är en biokemisk överlevnads instinkt (!).

    Om du hittar tillbaka till ett normalt förhållningssätt till mat är upp till dig. Och vad som är normalt för DIG måste DU hitta. Ett bra förhållningsätt till mat är för mig att kunna äta lussekatter när jag är sugen på det (även om jag äter 5 st). Att kunna avstå om jag inte är sugen. Att ha smör under leverpastejen för att det bara är så himla gott. Leverpastej Original såklart.

    För att förändra något som inte är bra måste man våga att testa nytt. Våga bryta vanor. För en förändring sker inte av sig självt. Och för att bli normalviktig måste DU äta mer, annars går du ju inte upp i vikt.

    Det var inte meningen att det skulle bli en roman. Stort cred till dig om du orkat läsa ända hit^^!

    SvaraRadera