måndag 29 november 2010

blodet droppar

- 13 grader. gnistrande snö. solsken. vintern i sin vackraste skrud.
men jag förbannar kylan, vilket innebär att näsblodssäsongen är här. mina sköra slemhinnor tål inte riktigt det här klimatet. det konstiga är bara att näsblodet inte kommer när jag är ute och i direkt kontakt med kylan, utan efter flera timmar. kanske lika bra det... hur som helst så är det ett gissel att blöda näsblod, särskilt om det är så svårkoagulerat som för mig. jag blir ju helt handikappad. så lagom roligt när man är i skolan hela dagen och sitter på föreläsning. det är pinsamt att blöda näsblod och sen behöva gå omkring med en tuss i näsan i korridorerna med folk som tittar på en. jobbigt! imorgon gör jag bäst i att ta mig till apoteket och köpa blodstoppande vadd och fixa ihop mitt eget första-hjälpen-kit.
nu är jag iaf hemma igen efter en heldag i skolan. mumsar lussekatter efter helgens julbak. vi var grymt duktiga, lussekatterna är helt klart i klass med mammas! hade den bästa helgen på länge, som gick i julens tecken. adventsgudstjänst i fullsatt domkyrka, julbak med finaste vännen, glögg, pepparkakor, lussekatter, chokladtryfflar (lyckades dock med konststycket att få smeten att skära sig...), julmust, vin och en massa prat. tror att vi tillbringade närmare tio timmar i köket!
nu väntar jag på att blodet ska sluta rinna (vad barbariskt det lät) så jag kan gå ut i köket och fixa morgondagens lunchlåda.

2 kommentarer:

  1. Testa att doppa bomull el fetvadd i matolja innan du sticker in tussen i näsan. Tryck med två fingrar på var sin sida om näsan (strax ovanför den lilla gropen). Och ta det lugnt!

    Du är så bra Johanna, så du vet :)

    SvaraRadera
  2. Ett tips jag hörde härom dagen, har ännu inte själv haft anledning att testa det. Stoppa en torr tepåse i näsan, det ska tydligen hjälpa blodet att koagulera.

    SvaraRadera