lördag 9 oktober 2010

bakterapi

idag är en sån där ensamdag. frivilligt vald eller ej, känslorna pendlar fram och tillbaka. ena stunden kan jag tycka att det rätt skönt att ha hela dagen för mig själv, ingen stress och jag kan förfoga över dagen som jag själv vill. i nästa stund knyts det åt i bröstet, ensamhetskänslan blir stark och obarmhärtig. jag försöker att välja att inte dras med i den och låta den förstöra min dag. den får väl komma då, men jag tänker inte ägna den mer uppmärksamhet än den redan tar.
förmiddagen var jag effektiv och pluggade. fick en hel del gjort vilket betyder att jag lyckats sänka stressnivån över pluggbiten ett snäpp inför kommande vecka. det stör mig att jag ska vara så oerhört stresskänslig!
efter lunch cyklade jag iväg till coop och storhandlade en hel del ekologiskt (pluspoäng till mig). ska bli bättre på det, att prioritera vad jag lägger mina pengar på. bra mat är värt att betala för. resten av eftermiddagen har jag ägnat åt brödbak och städning. nu doftar det ljuvligt av nygräddade frallor som ligger på mitt fönsterbräde och svalnar under bakduken. vad mycket bättre (och förhoppningsvis godare) bakresultatet blir när man vågar använda riktiga ingredienser och följer recepten! det är toppen att ha tillgång till en ugn igen. bakning är en slags terapi. det är lite meditativt att stå där och knåda degen, att skapa någonting med händerna. jag tycker mycket om att baka, och längtar till den dag jag även kan njuta av egna nybakade kanelbullar eller varför inte en kladdkaka. inte bara äta det borta hos någon när det bjuds till fikat.
lördagskvällen tillbringar jag hemma. dock är det inte så här jag vill att mitt liv ska se ut. jag vill ju så mycket mer. hur ska jag någonsin nå dit??

2 kommentarer:

  1. Svar på din sista fråga:

    Välj en dag nästa vecka som du ska ha så friska rutiner som möjligt. Sen kör du bara.

    Slutar samma dag med tvångsmotion, väger inte maten och räknar inte kalorier.

    Skriv upp i förväg på ett block dina favoriträtter (ett tjugotal och inte mat som äs gillar utan sånt Johanna gillar, ok?). Sen håller du dig till din matlista och ev. ångest bemöts med mat från matlistan och ingen lågkaloridiet.

    Är du med?

    Du kan ALLTID välja anorexin igen om du vill. Men testa och släpp loss, våga se att inget förfärligt händer. Den dagen du har ett friskt BMI kan du alltid välja att börja träna som en galning igen elelr svälta om du nu skulle känan för det.

    Men innan du bestämmer dig för att svälta igen testa först och se vad ett friskt liv innebär.

    Du vet ju faktiskt ingenting om det!

    Kom igen nu, Johanna. DU KAN!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket toppenförslag här ovan! Det är verkligen så, det gäller bara att verkligen bestämma dig och att GÖRA. Och vet du, Du KAN!

    Jag längtar efter dig med vännen och önskar så att avståndet oss emellan var kortare än det är. Det fysiska avståndet må vara långt, men inte det mentala. Du finns i mina tankar!
    Ta hand om dig och ge järnet!
    Kram!

    SvaraRadera