fredag 29 oktober 2010

så svårt att kombinera

åh, varför ska det vara så svårt att kombinera ett socialt och aktivt liv med att försöka bli fri från en ätstörning??
dagen har verkligen visat det tydligt. hade inplanerat att följa med en kurskompis hem till henne på födelsedagsfika och ridning eftersom de har gård med hästar. lät jätteskoj, och jag har hållit mig ifrån att banga ur under veckan trots att tankar har kommit och gått att det skulle bli för jobbigt ur flera aspekter och att det vore bättre att jag stannade hemma istället.
vi drog iväg efter förmiddagens föreläsningar, en tur ner på stan och sen bussen ut på landet. vi var väl framme vid tre-tiden och jag hade väl i mitt stilla sinne tänkt att vi med stor sannolikhet skulle fika först och rida sen. men nej, vi drog ut i stallet på en gång och gav oss iväg ut på en tur med hästarna. blev en jättemysig ridtur. vad jag har längtat efter att sitta på hästryggen igen! längtat efter stallmiljön och det lugn det ger mig. lugn och tankefrihet. vi var borta en lång stund, och när vi kom tillbaka var det redan skymning och en titt på klockan visade på strax efter fem. om jag inte redan var lite småhungrig innan vi gav oss av så var det i allafall inget emot nu. så länge vi var ute och red var tankarna och koncentrationen fullt upptagen med det, men nu gjorde sig kroppen och dess behov tydligt hörda. vad jag behövde nu var mat, riktig mat. det började ju närma sig middagstid snarare än fikatid. dock var det fika som gällde. åt av tårtan som bjöds, precis som alla andra, men det kändes långtifrån bra. dels så sjunker humöret och orken i botten när jag inte fyllt på energidepåerna, dels blir det väldigt oroligt inombords när matstrukturen raseras. andra kanske kan klara sig utan mat 6 timmar och sen nöja sig med en tårtbit.
inte jag.
nu är jag hemma igen, trött efter en lång dag med för lite mat. har dock gjort vad jag kunnat för att tillfredsställa kroppen nu, sent omsider.
dagen visar bara så tydligt hur svårt det är för mig att kombinera den sociala delen av livet med att samtidigt försöka ta mig ur ätstörningen. jag behöver struktur, planering och en måltidsordning som inte tål att rubbas alltför mycket. att hävda och stå upp för mina behov istället för att hålla tyst och anpassa mig efter andra är inte en strategi som fungerar längre. jag måste bli bättre på att prioritera mig själv i första hand, istället för att försöka passa in i andras levnadsmönster och livsstilar.
men det är svårt. väldigt svårt. jag har inte talat om min ätstörning för någon här i stan. visst, jag är inte dummare än att jag fattar att folk ser min magra gestalt och själv kan dra slutsatser utifrån det, men det är inget jag själv tar upp och ingen har heller frågat. att då behöva förklara att jag måste äta när andra inte gör det, blir svårt. jag har inte mod nog att göra det.
är lösningen att istället tacka nej till umgänge och stanna hemma och äta mina viktiga måltider eftersom jag uppenbarligen inte klarar av att kombinera dem särskilt bra?
dagen kanske är ett exceptionellt dåligt exempel, en utsatt situation där det inte fanns några som helst möjligheter till alternativ eller nödlösningar. varje gång jag träffar kompisar befinner jag mig ju inte mitt ute på landet med en timmes resväg hem.
nej, vill bara lägga denna dag bakom mig.
istället väljer jag att minnas en väns kloka ord ifrån gårdagskvällen.

4 kommentarer:

  1. Ibland blir det inte som man tänkt. Eller, det händer ganska ofta, för mig iaf. Ibland blir det bättre och ibland sämre.

    Kanske kan du försöka att tänka att idag prioriterade du det sociala livet istället för maten. Att rida igen, umgås med vänner, åka ut på landet. Allt med nya människor som numera ingår i ditt social kontaktnät. Ett stort framsteg som du har gjort den senaste tiden. Hur såg det ut för ett år sedan t.ex?

    Imorgon kan du prioritera maten. Bestämma dig för att göra det. Äta allt, och helst lägga till. Det ska du ju göra, eller hur? Nästan alla av veckans dagar kan du se till att äta mer och prioritera maten OCH ha ett socialt umgänge. Det ska ju funka i framtiden, så varför inte försöka redan nu?

    Sist men inte minst, att bli frisk handlar inte om att kunna följa ett schema varje dag, utan att inte kunna göra det. (men ta det senare, när vikten har varit stabil ett BRA tag)

    Ta hand om dig! Och om du vill ha lunchsällis imon, hhör av dig!

    SvaraRadera
  2. Ahhh, förlåt Johanna att jag segat efter med att svara på din sista kommentar.

    Blir alltid så - en dum ovana jag har även när det gäller mail. Jag läser och tänker att jag ska svara i morgon och så går det plötsligt en dag, två dagar och tre dagar...!


    Hur som helst ville återkomma med exakt datum för när vi skulle kunna ses igen. Kanske kunde det vara mysigt att lägga in en "dejt" i december när det råder lite julmys i stan? Antingen i Uppsala eller Sthlm?

    Stor kram Johanna - att du vågade åka ut och rida är ett definitivt många steg upp på friskstegen även om det blev obehagligt med maten.

    Mycket kloka ord från Helena:

    "Att bli frisk handlar inte om att kunna följa ett schema varje dag, utan att inte kunna göra det."

    SvaraRadera
  3. vad skulle jag göra utan er?! :D

    SvaraRadera
  4. Slå inte på dig själv Johanna! Bara det att följa med ut och rida var ett stort steg och att du faktiskt insåg att din kropp behövde mat.
    Nästa gång kanske du vågar ta med dig några smörgåsar eller liknande i väskan utifall att?
    Jag försöker tänka att även om jag inte är där än att jag kan var ute hela natten, sova till kl 12 dagen efter och samtidigt ta mig ur ätstörningen men jag behöver heller inte isolera mig och bara fokusera på maten.
    Det handlar hela tiden om mod, att våga välja livet och stå upp för sig själv. Jag känner mig lång ifrån modig men vi får försöka kämpa tillsammans vännen!
    Längtar efter dig och hoppas, hoppas, hoppas att du orkar och vill träffa mig igen i vår!
    Största kramen till en underbar tjej!

    SvaraRadera