onsdag 12 januari 2011

hushållsnära tjänster

korridorens hushållerska, that´s me. men så är jag inte på praktik eller i skolan hela dagarna som de andra två invånarna. jag tar frivilligt på mig den rollen, då jag har lite högre krav på vilken nivå städningen ska ligga på. tur att vi bara är tre i hushållet åtminstone. vågar inte tänka på hur det skulle ha sett ut om vi vore 7-10 i korridoren som i många andra fall. för att jag ska trivas vill jag ha det hyfsat rent och fräscht runtomkring mig. särskilt i köket, där jag ska laga mat. det går inte om hela köksbänken är full med gammal disk, matrester och brända spisplattor. alltså blir jag den som får hålla rent, även efter andra. men jag klagar inte. vissa saker är det ingen idé att slösa negativ energi på. det går fortare och smidigare att själv städa, särskilt eftersom det bara är jag som vill ha en lite högre nivå på renhållningen. 
visst längtar jag efter en egen lägenhet, där jag får inreda och pyssla som jag vill. där ingen är i köket och slamrar med bakning klockan fyra på morgonen (i måndags natt den ena av grannarna och så inatt den andra. herregud, när sover folk egentligen??). där jag inte behöver trängas med någon annan i köket när jag ska laga mat. där jag kan gå på toa när jag vill utan att behöva vänta en halvtimme bara för att någon har satt sig tillrätta med en tidning därinne. jag låter som en riktig gnällkärring nu, och det vill jag inte vara. vissa saker får man finna sig i, och jag accepterar detta. men visst drömmer jag emellanåt om att ha en egen lägenhet, det erkänner jag. 
på lördag är det skiftbyte här i bregottfabriken. ena tjejen flyttar ut och in kommer en ny hyresgäst. vet bara att det också är en tjej. det blir nog bra. det är samtidigt nyttigt att "tvingas" bo tillsammans med andra människor man själv inte valt eller känner på förhand. en övning i social kompetens, hänsyn och respekt. men också en träning i att stå upp för sig själv och sätta sina gränser. våga ta konflikter. 
jo, jag är glad som har ett så bra boende. man lär sig någonting av varje livssituation.

4 kommentarer:

  1. Hänga med till stallet nåt i helgen eller nästa vecka?

    Läser du B-kursen nu?

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Har du bra ködagar på uppsalahem?
    Min köplats är usel, och din är med all säkerhet bättre. Jag vill oxå ha en egen lgh!

    SvaraRadera
  3. På fredag jobbar jag till 16.45 och åker till stallet efter det. Ska bara mocka och fixa i ordning allting, men du får gärna hänga med om du vill. Borsta lite på Cohiba eller nåt. :o)

    Har du möjlighet att ta bussen till Ultuna eller Gottsunda då isf så kan jag plocka upp dig där?

    Jobbet verkar kanon. Eller ja, just nu är jag ett vrak med alla nya saker och människor och tenta på lördag osv.. Men nästa vecka kör jag igång så som jag ska jobba så då blir det nog bra. :o)

    SvaraRadera
  4. Hej skickar en kram tillbaka

    SvaraRadera