fredag 19 mars 2010

den högra hjärnhalvan och det undermedvetna

jag var och lyssnade på ett föredrag häromkvällen som handlade om att finna sina egna inre resurser till hälsa. en del var inriktad på tankens kraft, och var mycket intressant att lyssna till. något som jag tog till mig var hur föreläsaren berättade om hur vi kan optimera våra möjligheter att nå vårt undermedvetna, och på så sätt också aktivt "programmera om" vår hjärna och inre föreställningar. enligt honom så kommer vi lättare i kontakt med, och öppnar upp för vårt undermedvetna, när vi använder vår högra hjärnhalva. det är den som är kreativ, spontan och estetisk. med andra ord, när vi sysselsätter oss med skapande aktiviteter öppnar vi oss också för vårt inre. då är vi som mest mottagliga för affirmationer och suggestioner. när vi skapar "tömmer" vi hjärnan på andra tankar, som vänstra hjärnhalvan producerar med hjälp av förnuftet och logiken. i det tomrum så då uppstår finns utrymme att plantera in nya positiva tankar och bilder, eller att låta det som finns inom oss komma till ytan. detta var bara en del av mycket annat intressant och spännande föreläsaren talade om. gång på gång återkom dock han till budskapet att:

vi sätter våra egna gränser i och med det vi tänker. allt är möjligt, bara vi tillåter oss att föreställa oss det.

för att t ex en behandling ska fungera så är grundförutsättningen att vi själva tror att det fungerar. utan tro, inga resultat. kraften finns inte i en metod, behandling eller terapeut. kraften finns inom oss själva.

idag har jag varit och handlat smörgåskrasse som jag nu sått på lite bomull och ställt i fönstret. jag har inte gröna fingrar och lyckas sällan få blommor att stå en längre tid, men jag tycker trots det om att påta med växter. att ta hand om något levande, se det växa och gro. allt som är liv, ger också mig liv. att odla är även det ett sätt att arbeta med den högra hjärnhalvan. således kan jag se det som ett led i mitt tillfrisknande, som en terapeutisk handling. att så och få någonting att växa kräver kärlek och omsorg.
kärlek till mig själv. kärlek till livet.




och så ser jag framemot att dekorera mina smörgåsar med gröna krasseskott!

trevlig helg till er alla.

2 kommentarer:

  1. Härligt inlägg....Ha en bra helg du med....Livet, here we come...=)

    SvaraRadera
  2. Underbart sanna ord! Vilken härlig föreläsning du verkar ha varit på.

    Ta hand om dig Johanna och hoppas du får en riktigt fin vecka!
    kram

    SvaraRadera