måndag 29 mars 2010

matinspiration

ny vecka betyder nya avsnitt av halv åtta hos mig. ja, jag vet, jag har snöat in på det programmet. jag gillar inte matprogram i vanlig fall, men just detta är ju med en stor portion humor och dessutom spännande med fyra okända människor som möts. eftersom jag ska bjuda mamma och pappa på födelsedagsmiddag i helgen försöker jag hitta inspiration från programmet. jag vill bjuda på nåt lite finare, samtidigt som det inte får vara för komplicerat med risk för att misslyckas. har en tanke att servera fisk till huvudrätt, och köpa en riktigt fin färsk hälleflundra eller gös på det lokala rökeriet. då gör råvaran rätt mycket av jobbet själv och det är tacksamt. så länge jag inte överarbetar fisken vill säga, t ex genom att låta den stå för länge i ugnen och bli torr... allt går att misslyckas med, men allt går faktiskt också att lyckas med! halva intrycket hänger dessutom på själva upplägget och presentationen av rätten, nåt jag inte brukar träna på när jag i vanliga fall endast lagar mat till mig själv och lägger upp allt i "en hög" på tallriken eller i enlighet med tallriksmodellen. nej, fram med kreativiteten (eller sno idéer från tv-programmet!).

dagen idag har varit rätt ordinär och inte bjudit på några överraskningar. bingospel med gamlingarna på eftermiddagen och en sväng förbi bibblan på hemvägen där jag lånade is och vatten, vatten och is av majgull axelsson. har letat den boken tidigare men den har alltid varit utlånad. nu ska jag slå mig ner i soffan och sätta igång med den!

5 kommentarer:

  1. Hoppas du haft en skön kväll. Ska också läsa lite bok nu tänkte jag....Godnatt!

    SvaraRadera
  2. Äsch, just nu har jag egentligen alldeles på tok för mycket på gång för att jag ska känna att jag hinner med allting. Just nu är det lite väl intensivt, även om det är väldigt roligt och givande också. Trivs verkligen med min nya plats i gymreceptionen och känner mig väldigt hemma där. (: Ska dock bli riktigt skönt med att få lite påskledigt nu framöver och lite tid att komma ikapp med allting.. och nu är det helt klart också, min lilla, söta mamma kommer på besök imorn. Helt underbart! (:

    Att ha saker att göra kan vara både positivt och negativt, helt beroende på. För att skingra tankar och distrahera tankarna på någonting annat, kan det däremot vara väldigt av vikt att ha någonting för sig och någonting konkret att pyssla med. Har du själ några idéer om vad du eventuellt skulle vilja göra eller någonting som intresserar dig lite extra? Allt beror ju på hur mycket krafter och ork som finns också och hur kroppen och psyket överlag är, hur mycket man verkligen orkar med och öht ska tänka på att ta in i sitt liv. Vissa saker kan dock bidra med extra energi och ge ett lyft till måendet överlag, även om krafterna kanske inte kändes att de fanns där från allra första stund. Om man hittar någonting som verkligen inspirerar. Ibland vet man på förhand exakt vad man själv mår bra av och behöver, men ibland kan det däremot vara rätt svårt att på förhand veta ens var man ska börja leta. Då får man köra try and error och pröva sig fram, egentligen den mest intressanta tekniken. (:

    Det kändes bra i delikatessbutiken, även om det var väldigt mycket på en gång och det verkar som om det är ett jobb som innebär hög fart och mycket att göra, iaf sommartid, men samtidigt verkade det som ett jobb som kunde passa mig. Vet inte exakt än hur det blir med i sommar eller extrainhopp, men det kändes väldigt positivt och jag ska dit igen någonting efter påsk. Förhoppningsvis kommer jag alltså få vara där någonting i sommar. Vet nämligen inte alls hur mycket det kommer bli med massagen och receptionsjobbet i sommar, så jag känner att jag hellre garderar mig. (: Så får jag helt enkelt känna efter hur det blir med allt och hur allting verkar när jag väl vet mer.

    Hur ser dina påskplaner ut? Har du någontign speciellt inplanerat?
    Ta hand om dig!
    kram

    SvaraRadera
  3. Har läst den, den var helt okej, om än lite underlig. Men helt klart läsvärd.

    Hoppas du får någon middagsinspiration. Gillade förresten citatet, "allt går allt misslyckas med, men allt går faktiskt också att lyckas med". Ska försöka tänka på det lite oftare. Kramar

    SvaraRadera
  4. Sv: Tack för dina peppande ord, uppskattas.

    Jag vet inte riktigt hur lång tid jag har kvar på dsv. Har precis börjat komma in i rutinerna där, och tyvärr kommer det nog ta sin lilla tid innan jag är därifrån. Just nu känner jag att det hjälper mig i alla fall, det är det viktiga. Får ta en stund i taget.

    Kram kram!

    SvaraRadera
  5. Åh, härligt att det är någon annan här som älskar det programmet~!
    Var nästan rädd att det inte var någon annan i min ålder som tittade på det... puh.

    sv:
    Jag har funderat på antidepressiva förut, och folk som till och med nästintill "bett" mig att prova på, men har aldrig gjort det.
    Är en sådan där antipiller-människa, haha...
    och sedan så kan det ju också vara sådant som hör till min diagnos~ :)

    .. Men du säger att de funkar, alltså?

    SvaraRadera