måndag 22 mars 2010

indiska köket i mitt hjärta

det har varit en omväxlande och innehållsrik dag idag, och jag förvånas över att det redan är kväll. startade tidigt imorse med en promenad ner till tåget. in till stan, ett mkt bra samtal och sen trevlig lunch på en indisk restaurang. jag är riktigt förtjust i indisk mat, men nu var det längesen jag sist åt det. min favoriträtt är kyckling eller räkor palak (spenatsås m kardemumma, ingefära och vitlök), så blev det även idag. fantastiskt gott! dit måste jag gå och äta lunch nån mer gång när jag är i stan. dock blir det inte lunch ute så ofta med tanke på min skrala ekonomi. medhavd lunchlåda är inte att förakta.
eftersom jag inte hade bråttom hem, och det var soligt väder, tog jag en promenad på skeppsholmen bland andra flanörer och turister. stockholm är verkligen en vacker stad, särskilt då jag älskar vatten.
väl hemma igen packade jag ner kaffetermos och mellanmål och gick ut och satte mig mot husväggen för att ta tillvara på de sista solstrålarna innan nästa snöväder är på ingående imorgon. jag njuter av att sitta ute i vårsolen med en kopp kaffe. det finns inget som är så efterlängtat som det efter en lång och snörik vinter. såg förresten den första krokusen för i år sticka upp ur en slänt tillsammans med snödroppar. nu finns det ingen återvändo, nu är våren här för att stanna.
resten av eftermiddagen/kvällen har jag varit lite effektivt huslig och kokat kikärtor, städat och dammsugit bort allt detta jäkla grus som följer med in nu när snön smält på gatorna och rostat solrosfrön. mina favorit frön/nötter för tillfället vilket märks tydligt i konsumtionen. jag har det både i filen och på maten. perfekt att få i sig bra fetter och lite extra protein (om än inte i så stora mängder...)
har nyss sett på veckans första avsnitt av halv åtta hos mig som denna vecka utspelar sig i huvudstaden. en, i mina ögon, typisk stureplansbrud stod för värdskapet ikväll. tur att det inte var jag som var bjuden. håller mig inte med samma jargong och stil att jag hade kunnat hålla igång samtalet en hel kväll tillsammans med henne (och den andra kvinnan som var deltagare). helge skoog är rätt kul som kommentator, han drev lite snyggt med henne :)
återstår lite bloggläsande, och kommenterande, innan denna kväll är till ända.
dagens rapport avslutad!

5 kommentarer:

  1. Låter som du haft en riktigt bra dag=D Kram kram!

    SvaraRadera
  2. Åh, indiskt är en av mina absoluta favoriter. (: Tyvärr var det väldigt länge sedan jag åt det nu och jag har heller inte hört ifall det finns något bra indiskt ställe här i Halmstad. Är lite tveksam. En tur in till Gbg eller någon annan lite större stad nu inom en snar framtid både för att få till lite storstads känsla och lite god mat hade inte varit helt fel! (:
    Mamma kommer förhoppningsvis och hälsar på nu till påsk, så kanske vi kan ta oss en tur då någonstans. (:
    Och visst är det underbart att våren nu äntligen verkar vara på väg! Som jag har längtat!

    Ha en riktigt fin vecka och ta hand om dig!
    kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också att gråa dagar kan vara både lugnande och bara alldeles härligt välgörande.
    Nej, jag kommer nog troligtvis inte åka hem över påsk. Det beror iofs fortfarande lite på hur jag gör. Ifall min lilla, söta mamma kommer på besök, då stannar jag kvar, har hon däremot inte möjligheten att komma ner och hälsa på, så åker jag eventuellt upp en sväng, även om jag egentligen inte allt har någon större lust till det. Jag trivs så bra här att jag faktiskt inte alls har någon större hemlängtan. (:
    Tycker annars att jag har en bra kontakt med min mamma, absolut, även om i de senaste veckorna och månaderna haft betydligt mer sporadisk kontakt än tidigare. Nu har det varit så väldigt mycket med skola och allting i kring, att vi inte hörts alls lika ofta som innan.. men jag älskar min mamma, hon är den bästa! (:

    Åh, tack! Är jättenöjd med bäddsoffan jag med och det känns så underbart att äntligen få början med lite möbler och inredning. Bara det att få upp gardiner, vilken skillnad det gör. Helt otroligt! (: Nu börjar jag äntligen få till en riktig hemkänsla, underbart!

    Ja, det där med språk, det är verkligen någonting man behöver hålla igång för att det ska sitta kvar. Känner lite stress över tyskan faktiskt, som satt så pass bra under och efter mitt år i München, men som nu bara för att jag inte använder den alls lika flitigt nu, nästan ingenting alls mot vad jag gjorde för bara ett halvår sen, försvinner så snabbt. Men det är bara att försöka friska upp minnet lite nu och då. Synd att vi inte läser någon kurs på tyska. ^^

    Ta hand om dig Johanna och ha en riktigt fin onsdag!
    kram

    SvaraRadera
  4. Haha jag håller med dig om halv åtta hos mig. Men det är ju kul att de har alla möjliga människor med. Kommentatorn driver mig till vansinne ibland men andra gånger är det klockrent!

    Jo, jag har några nära vänner här där jag bor nu. Och några utspridda. Du har såklart rätt i att det är en slags bekräftelse det med.

    Jag pluggar beteendevetenskap. Hur går det med dina studieplaner? kram

    SvaraRadera
  5. halv åtta hos mig är kul, det är helge som gör det :) tyvärr blev jag besviken när han berättade att han bara läste manus :( jag trodde att det var hans underfundigheter.

    hoppas att allt är bra med dig johanna!? :)
    ta hand om dig! kramkram

    SvaraRadera