tisdag 2 mars 2010

"abra kadabra..."

så var det, äntligen, mars. vårmånad. men är det vårlikt? njae, inte direkt. för tillfället singlar stora snöflingor från himlen. jag som fick upp hoppet här i helgen då det töade en del, men ack vad jag bedrog mig när jag trodde att det var vårens intåg.
den som väntar på nåt gott...


är ute på andra sidan av ångestdimman för den här gången. i efterhand kan jag se tillbaka på föregående vecka med andra ögon och reflektera över vad som hände och hur jag hanterade det. försöka dra lärdom av det och ta till mig erfarenheterna jag gjorde. tror att jag behövde det där sammanbrottet för att vakna upp ur mitt drömmeri och landa i verkligheten igen. den förändras inte hur gärna jag än vill och hur starkt jag än drömmer mig bort i framtiden, såvida jag inte tillåter mig att vara i den här och nu och aktivt ta tag i situationen. jag tycker inte om den. jag trivs inte med att ha det så här. men jag måste acceptera det. se verkligheten i vitögat, och därifrån ta steg framåt. att blunda med hårt ihopknipna ögon och rabbla en trolleriformel, för att sen öppna ögonen och hoppas att man befinner sig lite längre fram i tiden med alla problem utraderade, fungerar inte hur gärna jag än vill det.
motsatsen är det enda som fungerar, dvs öppna ögonen och se verkligheten för vad den är. inte fly. inte önska sig bort. kvala upp ärmarna och börja gräva där jag står.

så är nya tag redan tagna. jag spottar och fräser och skyfflar sand (eller kanske snö så här års?!) över axeln. tänker inte, bara gör. monotona rörelser. mantran rabblandes. fokus och tillit till att allt hårt arbete här och nu leder någon annanstans. men jag kan inte skörda frukten av mitt arbete förrän det är utfört. jag kan inte kräva förskottsbetalning. först ska jobbet göras, och belöningen betalas ut efter hur väl arbetet är utfört.
det är upp till mig vad jag vill åstadkomma.
vad jag vill vinna.
hur jag vill att min framtid ska se ut.

allt är möjligt.
endast det innevarande ögonblicket för med sig möjligheter till förändring.

6 kommentarer:

  1. Härligt med nya tag! Det finns en enorm styrka i att börja om och just idag är faktiskt dagen då du kan välja att leva friskare. Oavsett vad som hände igår eller vad som ska hända imorgon. Och vet du vad? Jag tycker du ska börja våga mer. Det är faktiskt inte så farligt när man tittar på det efteråt. Mina ministeg som jag tog i början av behandlingen ter sig ganska patetiska idag. Och det jag brottas med idag kommer jag säkert småle åt om ett halvår.
    För nu skiner vårsolen! Nu ropar livet och fasen om vi ska låta det gå en hel vacker vår och en hel underbar sommar till, fången i en sjukdom som vill få oss att lida.

    Kom igen J, hoppa och våga! Jag stöttar dig med allt jag kan, precis som du stöttar mig de dagar jag inte riktigt orkar. Tillsammans kan vi!

    Kramar om!

    SvaraRadera
  2. Härlig läsning....du kan detta. Du har insikten, du har viljan och du har tron på att kunna förändra. För det kan du, jag vet och jag håller tummarna stenhårt för det. Kram!

    SvaraRadera
  3. Har ni fått tillbaka vinterkylan ni också? Här visar termometern minus 11,3 nu.. hu. Som tur är lyser solen, så förhoppningsvis blir det varmare frampå dagen. (:

    Allt är möjligt och Du kan ta Dig hur långt Du bara vill, det är Du själv som sätter gränserna!

    Ta hand om dig och hoppas du får en riktigt fin helg!
    kram

    SvaraRadera
  4. Det där med "tänker inte, bara gör" är väldigt viktigt ibland. Man ska kanske inte känna efter för mycket alla gånger för då kommer man på så många anledningar till att inte göra det man egentligen vet att man borde.

    Härligt med nya tag iallafall. Kram!

    SvaraRadera
  5. Massagen gick faktiskt riktigt bra och även om jag kände mig lite halvvimsig och brände mig sjutusen gånger på stenarna var kunden alldeles lyrisk efteråt och tyckte det var helt underbart. Så helt tokigt kan det alltså inte ha varit. Ännu en erfarenhet och en ny utmaning avklarad. Och nästa gång kommer det troligtvis inte alls kännas lika jobbigt. (: Men nej, har ännu inte själv testat, men skulle gärna göra. Jag får helt enkelt lov att prata med min massagekollega och fråga ifall vi kan köra ett byte. Det är alltid bra att känna själv hur behandlingen känns, plus att det verkar vara en urmysig behandling överlag. ^^
    Innan jag började på Form var det i princip bara vanlig hederlig massage jag gjorde. Visserligen går det att variera det med, beroende på kund och önskemål. Allt från lätt och mjuk spamassage med mest stykningar och beröring, till tuffare och mer behandlande massage om så önskas. Nu har däremot mitt register breddas något och förutom bara renodlad massage, har jag även lättare ansiktsbehandlingar (där kroppsmassage, skalpmassage och ansiktsmassage ingår), kurbad, scrub och så nu även massage med varma stenar. Det tillkommer lite nytt allt eftersom.. Jag tycker bara det är underbart lärorikt och utvecklande och jag är jätteglad över chansen att få vara där jag är, även om det visserligen många gånger också är minst sagt en utmaning.

    Vi har haft helt fantastiskt väder vi med. Sol från klarblå himmel och bara ett par minusgrader. Synd bara att jag jobbat hela dagen.. men det är ljust fortfarande nu fast klockan snart är 18, helt otroligt! Nu börjar det verkligen kännas att våren är på intågande.
    Åh, vad underbart det låter med kaffe ute i solen. Det är någonting jag verkligen älskar och bara själva tanken i sig väcker enormt mycket minnen till liv. Är det sol i morgon ska jag allt försöka se till att picknicka ute i det fria någonstans. Som jag har längtat!

    Ja, blev så glad när jag läste Ellens senaste inlägg. Det är verkligen SÅ viktigt att inte enbart fokusera på studierna och allt plugg, utan även att faktiskt komma ihåg att ta hand om sig själv och att ha ROLIGT mellan varven. För mig är inte pluggandet allt, skolan ÄR inte mitt liv och att få toppresultat i allting gör mig inte till en bättre och lyckligare människa. Det finns så mycket mer som är viktigt och som jag vill att ska få ta plats i mitt liv. Jag vill hinna leva och jag vill hinna njuta. Jag vill kunna se tillbaka på min studietid som någonting verkligen givande. En rolig tid och en tid av skratt och glädje. Visst skolan är viktig, men den är absolut inte allt.

    Ta hand om dig Johanna och ha en riktigt fin söndag!
    kram

    SvaraRadera
  6. hej johanna!
    angående fynda varor: jag fyndar nästan alla dagar i min affär där de fyller på både på morgonen och efter lunch.

    ja, att fynda rökt lax gör man sällan fast jag brukar ändå lyckas kring påsk och jul, kanske att du kollar i din butik strax efter dessa högtider :) en gång lyckades jag hitta ekologisk lax till nedsatt pris.

    nog om mat och fynd!
    allt bra med dig johanna? jag hoppas att du mår bra, det är du värd :) med mig är det bara bra. idag har jag sett på film, gått en sväng och lapat sol. ikväll blir det melodifestival i bakgrunden. ser du på det? :)

    ta hand om dig! kramar

    SvaraRadera