måndag 5 april 2010

ensamhetens lov

tack och lov börjar påskhelgen lida mot sitt slut, och det blir vardag igen. jag har inte haft någon vidare påsk. har faktiskt inte firat överhuvudtaget, då föräldrarna varit upptagen med att renovera huset, båda systrarna befinner sig utomlands och inte hade möjlighet att komma hem, samt farfar som ligger på sjukhus. helgen har istället gått i ensamhetens och ångestens tecken. fyra långa dagar. fyra dagar med för mycket tid att tänka och älta över hur tomt och innehållslöst mitt liv är. fyra dagar att stå ut med den intensiva och plågsamma längtan efter sällskap, efter gemenskap och kärlek. efter vänner och pojkvän. det är den största anledningen till att jag avskyr helger och högtider. det är ju då man ska umgås med sin släkt och vänner, ha roligt. men om man knappt har några vänner? om familjen är upptagen på sitt håll, levandes sina självständiga liv? då blir det bara jag kvar. jag i min ensamhet.
det var inte tänkt att detta skulle bli ett självömkande inlägg. tvärtom, jag är fullt medveten om att det är på grund av mina egna tidigare vägval i livet som jag nu befinner mig här. men jag är fast besluten att ändra på det. det som gör att det känns så tröstlöst emellanåt är att det krävs både tid och tålamod. att skaffa sig en vänskapskrets och ett kärleksfullt förhållande är inget man gör från ena dan till den andra. jag kan bara börja förändra mig själv, mina handlingar och min inställning till saker och ting. sedan ha tillit till livet och dess visdom. ha tillit till att möjligheterna kommer att öppna sig för mig, när tiden är mogen. när jag är redo att se dem och ta dem till mig.
sådana här dagarna, när jag inte har någonting att göra, blir min enkla lösning att hänge mig åt mat. dock inte på samma destruktiva vis som tidigare. istället ger jag mig i kast med storkok och matlådetillverkning som jag fyller frysen med. det tar både tid och kräver min uppmärksamhet. jag kan gå in i matlagningen och för en stund glömma verkligheten. men sen kan man fråga sig hur konstruktivt det är att fortfarande använda sig av maten som ett sätt att hantera svåra känslor eller som nu, ensamheten och sysslolösheten? det leder inte närmare ett friskt och mer innehållsrikt liv, att fortsätta fylla det med mat. det är bara en annan sida av samma mynt.
jag behöver föra in fler delar i livet, istället för att som nu låta allt handla om mat, arbetsträning och familj.
jag vill inte ställa mig och laga mat när jag har tråkigt. vad är det för liv??
jag vill hellre ringa en kompis, gå över till en vän och glo på tv i mysbyxor halva kvällen, prata strunt eller ta en fika i solen på en uteservering!
hur kommer jag dit? hur förändrar jag livet i den riktningen, när jag inte vet var jag ska börja (mer än att få ordning på maten som är grunden för ett socialt och rikt liv)?
av tidigare erfarenheter har jag lärt mig att allt inte ordnar sig bara för att jag blir normalviktig. visst, det är ett problem mindre, men alla andra områden i livet ser inte ut som den drömbild jag hade skapat mig...

7 kommentarer:

  1. hej johanna!
    jodå, min påsk var ganska bra, men jag hade gärna varit utan. det är rätt tärande med högtider, så mycket förväntningar hos vissa andra i hemmet...

    jodå, visst har jag sökt utbildningar. jag gör alltid samma dag som man öppnar för att man får söka :) har du sökt?

    ta hand om dig johanna! kramar

    SvaraRadera
  2. Ett väldigt talande och känslospäckat inlägg, väldigt väsentligt och väldigt viktigt! Viktiga insikter, viktiga tankar.
    Fick sådan lust att bara plinga på din dörr, kika in på ett oväntat besök och bara krama om dig. Jag känner dig inte speciellt bra alls, egentligen, men ändå får jag känslan av att du är en sådan härlig person, en riktig kalaspingla. Och en knopp, på väg att slå ut till en doftande blomma. (Läs; en härlig tjej under utveckling till att bli ännu mer öppen och livsglad.) Hade du bara bott aningen närmare hade jag absolut föreslagit en fika inom kort! Kanske det kunde gå att ordna ändå i och för sig. Du känner väl Ellen? Tänk om vi alla 3 kunde få till en fika, typ i Sthlm någon gång till sommaren. Skulle faktiskt kunna vara jättekul!

    Själv har jag haft en riktigt mysig påsk tillsammans med min lilla, söta mamma. (: Hon kom ju redan i torsdags och åkte inte förrän idag, så vi har fått många dagar tillsammans. Vi har gått på stan och jag passade på att inhandla en massa nytt och fräscht till vår och sommaren. För en gångs skull hittade jag en hel del jag faktiskt tyckte om och ville ha och det var härligt att få uppdatera garderoben med lite nytt och vårfräscht. Har dessutom inte köpt direkt ngt på väldigt länge nu, så det var extra roligt. (: På långfredagen passade jag och mamma på att gå ut och äta en jättegod middag på restaurang och vi har överlag ätit massa god mat. (: Trevligt att slippa äta ensam och jättegott att få äta mammas mat igen, även om jag varit med och hjälpt till en del också.
    Igår var vi till IKEA,vilket resulterade i en hel del nytt plock till min lägenhet. Jag trivs bara bättre och bättre. (:
    Känns nästan otroligt att det gått så pass bra att ha mamma här så pass länge utan att vi skurit med varandra, speciellt på så litet utrymme som 26kvm. Men det har gått jättebra, även om det var riktigt skönt när hon åkte hem idag igen. Det är roligt med besök, men lika skönt när de åker hem igen. (:

    Ta hand om dig Johanna och hoppas du får en riktigt positiv och glad vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej! Läst ditt inlägg och har egentligen ett alldeles för trött huvud för att svara ordentligt. Jag vet inte riktigt... Men jag vet att sjukdomen måste ersättas av livet. Att livet liksom måste bli viktigare, ta större plats och en dag knuffa ut alla destruktiva tankar och känslor och handlingsmönster. Jag har börjat lite smått, men det har också inneburit en smärtsam resa. För vem är man utan sjukdom? Hur innehållslöst har man inte låtit livet bli? Det gör så ont, så ont att inse hur sjuk man låtit sig bli! Det gör ont i mig varje dag när jag inser hur sjukdomen begränsar mig och förstör mitt liv. Senast idag, när pojkvännen fick se flickvännen bryta ihop på IKEA eftersom det var för svårt att äta varm korv. Blä på hela skiten! Och så mycket blä att vi bestämmer oss för att vinna tillbaka rubbet Tjejen! Jag utmanar: Imorgon gör vi något precis tvärtemot sjukdomen. Bara stirrar den i ögonen och säger: Tyvärr, det är min tur nu! Vågar du så vågar jag! Kramar om och hoppas du mår bättre, nu när dumma ledigheter är över! Kramar kramar

    SvaraRadera
  4. Flytta hit och plugga i höst! Då kan du hänga med ut och rida och vi kan glo på TV i mysbyxor, äta kvällsmackor och snacka skit. :o)

    Och det där med normalvikten.. Det är liksom en förutsättning för att man ska ORKA göra allting som gör livet värt att leva!

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Johanna!

    Mailade dig häromdagen... Läste du det?

    Om du är kvar i STHLM och jag flyttar dit upp i sommar hänger jag gärna med dig och tar mååånga fikor i solen med dig... Tanken att bara få prata en massa strunt med dig är väldigt lockande.

    Ta hand om dig och kämpa på.

    Tänk så här, vad är det ALLRA värsta med att börja äta normalt? Är det att din kropp ändrar form? Men tänk på vad du får i utbyte mot det... du får faktiskt tillbaka en MASSA POSITIVA SAKER genom att börja äta vanlig mat och skippa matritualerna...

    Priset är inte så högt som Ana försöker inbilla dig med. Det är faktiskt till och med rätt trevligt att äta det som MAN SJÄLV gillar och skippar kalori- och fetttänket.

    Sov gott!

    kramar om

    SvaraRadera
  6. jag förstår det, jag är själv heller inget "fan" av dessa stora dagar och lediga helger,
    känner precis igen mig i det du skriver.
    önskar jag hade ett bra och konkret svar, men tror tyvärr inte att jag har det.

    det gäller att försöka och försöka och aldrig ge upp.
    Att träffa nya vänner nu, är knappast som när man var liten och kunde gå fram till i princip vem som helst.

    Jag tror att aktiviteter av olika slag är jätte bra om man vill komma i kontakt med nya människor,
    dessvärre är det ju inte så lätt att hitta någon aktivitet som man vill änga sig åt.

    Jag har lov hela veckan, det är skönt, men som du själv säger så får man så mycket tid till att bara tänka och så.

    jobbar du något?

    KRAM

    SvaraRadera
  7. Sv: Det är en liten enveten dvärgschnauzer jag har, men såååå go. Det säger väl alla om sina hundar förstås. Kram på dig / Lillamy

    SvaraRadera