tisdag 20 april 2010

tankevurpor och lurendrejeri

var tog våren vägen??
har gått omkring och frusit hela dagen i min tunna vårjacka. visst har solen varit framme, men tack vare isvindarna har det hjälpt föga. blir nog till att gå ner i källaren och hämta upp vinterjackan tills imorgon bitti om jag inte ska frysa ihjäl när jag går hemifrån. ska bli riktigt ruggväder några dagar framöver såg jag nyss på väderrapporten. långkalsonger i slutet av april, kan man verkligen ha det?? ifjol så tog jag årets första dopp den 28 april. ser inte ut som att jag kommer att slå det rekordet i år, trots att jag sen några år tillbaka har som grej att bada lite tidigare för varje år. jag får kapitulera den här gången. att hoppa i plurret när det inte är mer än 5 grader i luften lockar inte, inte ens för prestigens skull.
mycket tankar kring viktuppgång den senaste tiden. vad tjänar jag på att dra ut på det egentligen? och hur mycket kan man faktiskt på ett sunt sätt öka i veckan? om det bara var så att jag behövde bestämma mig vad vågen skulle visa, så skulle jag acceptera ett högre viktökningstempo. men när det kommer till att stoppa all den enorma mängd mat, som faktiskt krävs för det, i munnen så tar det liksom stopp. då kommer känslorna emellan. känslor som leder till tankar som sen spinner runt runt och då är ekorrhjulet igång. ju fortare det snurrar desto längre bort från realiteten och verkligheten kommer jag. istället växer sig farhågor och framtidsspöken enorma och hotfulla. att de egentligen inte har ett dugg att göra med maten och vad jag äter, det missar jag i stunden. spökena lurar mig med sina trolleritrick och lurendrejeri, får mig att tro på att 1+1 blir 4. av rädsla glömmer jag bort att lyssna till förnuftet och testa teserna och "sanningarna" som spökena målar upp.
rädsla är ett effektivt vapen för att hålla motståndaren i schack. vad kan jag skrämma mina spöken med? ljuset, konfrontation?

3 kommentarer:

  1. Precis! Varför dra ut på det. Kör på nu bara, det klarar du. Kram!

    SvaraRadera
  2. Våga kasta dig ut i det okända, spänn ut vingarna och våga lite på att de bär dig. För de kommer de att göra! (:

    Nej, ibland är man inte alls sugen på deckare. Det är en väldigt speciell typ av böcker och kräver ett väldigt speciellt humör. Ganska tungt och dystert och mastigt brukar det vara att läsa sådant.. visserligen kan det säkert vara precis tvärtom för en del, men är jag på mindre uppåt humör och känner mig allmänt mindre på topp, då förstärks den känslan bara lätt av att läsa just deckare och liknande böcker.
    Hittade du någon trevligt bok på biblan?

    Det är jättemysigt med hund, men jag är inte heller helt hundra på ifall jag skulle vara beredd att offra så pass mycket tid som det faktiskt kräver att ha en hund på heltid. Dessutom tycker jag inte det är rätt att ha dem instängda i en liten lägenhet och inte heller vara tvungen att vara ensam så pass mycket som den antagligen skulle tvingas vara ifall jag skaffade en. Nej, en hund är ett betydligt senare projekt. När jag har slagit rot, har ett fritt och fast arbete och bor i ett betydligt större hak än nu. (: Vet inte riktigt vad för en hund jag skulle vilja ha, men en mellanstor hund. Inte den allra minsta pyttesaken, men inte heller en hästvariant. Har du någon förkärlek för någon speciell ras?

    Faktum är att jag inte varit något mer i delikatessbutiken. Skulle ju varit där i lördags, men det blev alldeles knas iom min dubbelbokning med massagen... har heller inte varit dit därefter och meddelat vilka ev tider som skulle passa mig att jobba, jag känner helt enkelt att jag har för mycket på gång nu och därför drar mig för att överhuvudtaget gå dit. Ska dock försöka ta mig dit i dagarna, jag behöver konfrontera det och verkligen säga som jag känner och som det är. Just nu har jag inte jättemycket tid till förfogande och så är det.

    Hur ser dina planer ut för veckan?

    Ta hand om dig Johanna och fortsätt framåt!
    kram

    SvaraRadera
  3. Tack! Jo jag gillar att fotografera!
    Kämpa på, jag är som du livrädd för att öka i vikt. Men det är ett måst för att man ska bli frisk! PÅ dv jag går så säger dom 0,5 kg/vecka. På andra ställen oftast 1kg/vecka. kanske det kan hjälpa dig att se vad som är sunt att gå upp..
    kram

    SvaraRadera