onsdag 21 april 2010

städdag inomhus

när man är för snål för att lägga pengar på en riktig skurmopp+hink så får man göra som jag: nämligen ligga på knä och skura golvet för hand. det är vad jag har ägnat sena delen av eftermiddagen åt. passar ypperligt att städa i detta väder. här har det snöat, eller snöblandat åtminstone, konstant sen klockan åtta i morse. aprilväder, ja annat kan man inte säga! lika bara att ta tillfället i akt och göra sådana hushållssysslor som jag länge tänkt att jag ska ta itu med men inte kommit längre än så. nu njuter jag iaf av att den rena känslan i lägenheten. inga smutsiga tassavtryck på golvet eller liknande. vad skönt det kan vara att få saker gjorda som man skjutit på länge! man känner sig så nöjd för en gångs skull. att städa är inte sådana sysslor som jag värderar utifrån hur bra jag utför dem, således är det då lättare att känna sig nöjd när man utfört dem. jag fastnar inte i att det hade kunnat göras bättre, som inom så många andra områden... jag kan ärligt säga, att städa är jag bra på! :) alltid något...
ska snart "belöna" mig med en god och näringsrik middag. hemmagjort potatismos, det är grejer det. jag trodde att jag skulle ledsna på det rätt fort efter att jag börjat tillåta mig att äta det, men än så länge är det ett stående inslag på menyn. lätt att variera är det också. idag tror jag att jag ska ha i lite morot och persilja.
jag har en fundering som jag skulle vilja ha lite synpunkter på. viktuppgång utan nd, vad har ni för erfarenheter av det? är det bara att göra det krångligare för sig?

4 kommentarer:

  1. Tänker på dig vännen, jättemkt!
    Jag har gjort viktuppgång både med och utan nd. Egentligen spelar det ingen roll bara man får i sig det man ska.
    Ett smart sätt är att berika maten själv. För ett tag sen hade jag en massa olja, smör, ost och nötter på maten. Inte direkt jättegott alla gånger men tar inte så stor plats i magen. Annars är det smart att dricka energi, om inte nd så mjölk, juice...vet inte om du blev nå klokare av mitt svar.
    Sänder i af en stor kram!

    SvaraRadera
  2. Vad mums med potatismos! (:

    Det är nog både och vad gäller med eller utan ND. Klarar man att äta så pass mycket som det verkligen krävs för att ta sig uppåt, då är det bara att tuta och köra utan ND... annars kan de vara ett väldigt bra komplement just till vanlig mat, enkelt, smidigt och lättillgängligt. Allt beror på vad Du tror passar dig bäst. Ibland kan det däremot krävas rätt rejält med mat för att ta sig uppåt, och då är ND ett ypperligt tillägg. Vad tror du själv av egen erfarenhet och när du tänker på dig själv och hur du fungerar?

    Ha en toppen kväll och ta hand om dig!
    kram

    SvaraRadera
  3. Städning är underskattat. Dels är det lite som terapi och sedan är det grymt skönt när det är klart. Ändå drar man sig så mycket för att sätta igång, underligt.

    Tack för kommentaren. Du har så rätt så, att det inte är mitt ansvar att "hålla henne vid liv". Vad hemskt det låter. Men ibland känns det nästan så. Det är så olika, vissa dagar är det någorlunda stabilt och nästa dag kaos. Därför är det så svårt att veta hur allvarligt läget är. Men tror jag har någorlunda koll ändå. Hoppas jag! :O

    Hoppas du står ut med aprilvädret. Kramar

    SvaraRadera
  4. Själv har jag druckit mkt ND till en början, helt enkelt för att det varit lättare för mig att få i mig ND än maten. Nu har jag börjat byta ut det så smått mot "vanlig" mat.

    Jag tror det är bra att börja byta ut det försiktigt. Att inte sluta med ND rätt av utan att man tar det i små steg. Viktigt att det inte blir för jobbigt att byta ut, det gör det bara svårare för dig själv. Fick du ngn hjälp tro? Jag tror helt enkelt man får prova sig fram och känna efter själv vad som känns ok och vad man orkar med.

    Hoppas förresten att du har en bra dag idag. Kramar!

    SvaraRadera