tisdag 13 april 2010

hundvakt

sedan i fredags har jag haft en inneboende hos mig i min lilla lya, nämligen familjens hund. har tidigare inte kunnat ha henne hos mig då hon inte alls trivs i lägenhet och skäller så fort någon går i trapphus och dylikt. den här gången var hon dock tvungen att bo hos mig, då föräldrarna reste bort och det renoveras hemma hos dem. annars brukar jag bo där när jag är hundvakt.
i allafall har det gått över förväntan och jag har nu en snarkandes hund utfläkt på rygg i soffan. efter en dag så fann hon sig tillrätta och nu är hon lugn och trygg trots ljud från huset. att få sällskap dessa dagar har varit toppen. bara att ha en annan individ att få ta hand om gör att jag flyttar fokus från mig själv, och min upplevda ensamhet. djur är fantastiska varelser som ger en så mycket tillbaka.
det är inte jobbigt att vakna och stiga upp i ottan när man hälsas av massa pussar och en frenetiskt viftande svans som signalerar att jag är behövd och efterlängtad. jag njuter av att ta en kisspromenad med henne tidigt på morgonen när resten av staden ännu inte vaknat, när dimman håller på att lätta och solen leta sig upp och förebåda ännu en vacker vårdag. eftermiddagen spenderades i en solstol på baksidan av huset. första dagen jag kunde vara ute i bara t-shirt. dock endast i lä, för här vid havet blåser det kyliga vindar. våren är en period av ständigt av- och påtagning av jackan.
denna vecka har jag inte alls mycket inplanerat i min agenda, och det brukar stressa mig. tack vare att jag är hundvakt så känns det inte lika jobbigt med dessa "tomma" dagar. jag har åtminstone henne att ta hand om, och fortsätter det fina vädret är jag nöjd att sitta ute och läsa.

2 kommentarer:

  1. Ja, visst är det underbart med hur mycket djur hjälper bara genom att finnas till. Hoppas du får en bra kväll. Kramar!

    SvaraRadera
  2. Oh, vad härligt med hundsällskap. Jag skulle så gärna själv vilja ha en egen hund.. men det får nog bli ett senare kapitel. När jag blir "stor" ^^

    Ta hand om dig och ha en riktigt fin helg!
    kram

    SvaraRadera