onsdag 28 april 2010

inre balans

de senaste kvällarna har humöret varit i botten. har inte haft någon lust att ta mig för någonting, bara suttit framför tv och datorn och fördrivit tiden i väntan på att klockan ska bli tillräckligt mycket för att få gå och lägga mig. känns som att livet rullar på utan att jag är med på tåget. snarare som att jag i såfall sitter instängd i en godsvagn där det är mörkt och skakigt. en resa jag inte har kontroll över, en resa jag inte vet var den slutar.
-stopp! vill jag skrika.
jag vill återfå en känsla av kontroll, men jag vet att det är en falsk kontroll. en sjuk kontroll som jag längtar efter. den kan jag inte inneha samtidigt som jag kämpar för att bli fri. priset jag får betala för att lämna ätstörningen är just detta tillstånd av total förvirring och känsla av kontrollförlust. frågan är bara hur länge det kommer att vara. när kommer jag att känna fast mark under fötterna igen? eller handlar det kanske mer om att hitta min inre balans, så att jag likt en vicke-docka står stabilt oavsett vad som händer runtomkring mig och om marken skakar?
ingenting jag gör just nu känns särskilt roligt eller meningsfullt. jag bara existerar i detta töcken. men det är ett tillstånd det också, som även det är övergående.
acceptans. återigen acceptans.

allt är som det ska vara. allt är ok. jag är ok.

2 kommentarer:

  1. Du har helt rätt. Det är övergående, det måste det vara. Jag tror att känslan av kontrollförlust är en del av tillfrisknandet. Känner igen mig i den känslan jag också. Kram kram!

    SvaraRadera
  2. För varje gång du utmanar dig själv går du steg för steg mot ljusare tider, mot ett friare liv och mot grönskande sommarängar. Varje gång du vågar fortsätta utmana dig, varje gång du fortsätter framåt trots att ångesten sliter och dra i dig, varje gång är nya steg bort från lastrummet och närmare lokförarplatsen. Förarplatsen är nämligen ett av de större målet, det betyder kontrollen över sitt eget liv..

    Somrar kan vara aningen knepiga på många sätt.. men samtidigt alldeles otroligt fantastiska bara man ser på dem från rätt håll! (:
    Har du några hållplatser för sommaren, några fasta och säkerställda beslut och hållpunkter som redan finns där om vad som eventuellt kommer hända? Det är visserligen oerhört viktigt att klara av att leva i nuet och ta dagen som den kommer, men vissa hållpunkter och viss planering kan ändå vara bra att ha! Någonting att sikta på och en hållplats under resans gång.

    (: Ja, min lilla Göteborgstur var verkligen helt fantastisk. Jätteskönt att komma bort och helt underbart att få leka turist för ett litet tag! Komma bort och se någonting annat, någonting nytt, det mår vi alla bra av ibland! Vad gäller en spontantur till Gbg för din egen del, låter som en toppenkul idé! Får du för dig att dra iväg, hör av dig för tusan, så tar vi en fika! (:

    Imorgon kommer jag nog fira tillsammans med mina vänner här i Halmstad. Vi hade tänkt åka till Lund förut, men omprioriterade efter att ha insett att vi har lektioner även imorn. Lättare då att stanna här... kan bli trevligt det med. Det är ett helt gäng studenter som kommer samlas på en gräsplan utanför ett studentkvarter här i stan nämligen och det kan nog bli rätt kul! (: Inte som Lund eller som Uppsala, inte i närheten... men ändå en kul grej!
    Har du själv några planer?

    Ta hand om dig Johanna och fortsätt framåt!
    kram

    SvaraRadera