söndag 28 februari 2010

under isen

orkar egentligen inte skriva här. vill ingenting annat än att gå och gömma mig under täcket i sängen, och bara glömma allt.
ja, just nu är jag riktigt under isen. har haft en skitvecka, men trodde att jag kommit ur det värsta. jag bedrog mig. jag bedrog mig själv. var inte tillräckligt stark visade det sig, och jag brakade än en gång.
ångesten, smärtan och skulden river och bränner inombords. låt mig försvinna bort, till ett annat liv i en annan tid.
jag vill bara fly från allt. mest av allt ifrån mig själv.

4 kommentarer:

  1. kramar till dig johanna! tänker på dig! hoppas att den kommande veckan blir en bra och solig vecka för dig :) take care!

    SvaraRadera
  2. Johanna, GÖR istället för TÄNK! Fokusera på handlingarna och MÅLET. Du kommer att bli en fantastisk sjuksköterska - det är jag helt övertygad om! Men, för att orka är prio 1 att äta och gå upp i vikt så att både kropp och hjärna har energi att orka leva. Bit ihop, vinn över skiten en gång för alla. Jag vet att du kan!

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Underbara Johanna, håller mycket med Kat i det här fallet. Ibland är det enklaste sättet (vilket inte alls är det samma som att det verkligen ÄR enkelt..) att bara göra, att sätta blicken högt och fokusera framåt. Finns inte energin i tillräcklig mängd, finns heller inte vare sig orken eller vettet att tänka klart.. det finns helt enkelt inte kraft över till mycket annat än bara det allra mest basala, överlevnad och att kunna ta sig framåt.

    Citaten i almanackan är faktiskt allt som oftast jättehärliga, en bra push sådär mitt i allting annat. Jag kommer inte ihåg att läsa dem dagligen jag heller, men när jag minst av allt tänkt på dem, ser jag dem och läser dem. Vad kul att du går in och kikar på min blogg lite nu och då i alla fall.. jag tycker bara det är lika roligt varje gång, att någon faktiskt är inne där. (:

    Mja, det händer lite allt möjligt här.. men om det egentligen är så jättemycket, det vet jag väl egentligen inte. Det är mycket som bara har med skolan att göra, men visst, vi gör vårt bästa för att få till lite kvalitetstid mellan plugget också. Egentligen är vi väl kanske minst lika bra på att planera in sånt, som vi är på att fokusera på själva skolan.. men jag och många med mig är av den åsikten, att det gäller att ta vara på livet och faktiskt ha roligt utmed vägen. Någonting som jag verkligen försökt att ta fasta på de senaste åren. (:

    Jadu, vad har varit/är jobbigast med högskolestudier? Kanske allt eget ansvar och det höga tempot som allt som oftast faktiskt är överhängande. Det är mycket att göra och speciellt i vårt program, en hel del inlämningsuppgifter och väldigt många grupparbeten och projekt. Speciellt den här perioden är det mycket. Varje vecka är det minst en stor inlämningsuppgift i kursen "skador och sjukdomar", förutom allt annat skolarbete... vilket betyder att ganska mycket av det andra bli lite på kant. Men allt blir vad man gör det till och allt med högskolestudier och allt i kring är ett ypperligt tillfälle att verkligen öva på en hel massa saker; att ställa rimliga krav på sig själv, att lära sig ta misstag och vända dem till ngt lärorikt.. bara kontakten med nya människor och det att man ofta är tvungen att arbeta tillsammans, att samarbeta osv. Jättebra, speciellt för en annars väldig individualist som jag. Annars bara att flytta till ett nytt ställe, med allt vad det innebär kan vara utmanande bara det. Skönt nog kändes det för mig alldeles rätt i tid nu i höstas och efter att ha väntat bra många år kändes det nu precis på sin plats. Jag kände mig helt enkelt redo.. och det är någonting jag nu känner att jag helt och fullt ut fixar och grejar och som jag faktiskt nu, äntligen kan njuta av på riktigt.
    En annan sak som jag däremot verkligen uppskattar med högskolestudier, är att klasserna är så blandade. Speciellt på mitt program, som är så speciellt och egentligen inte finns någon annanstans i Sverige, än just här, vilket gör att det är människor från hela Sverige. En riktig salig blandning. Jättehärligt! I alla fall för en som jag, som älskar människor. (:

    Öppet hus är jättebra. Är det Uppsala som känns mest lockande? Framtidstänk kan vara både väldigt positivt och även åt andra hållet, om man tenderar att bara leva i framtiden och i vad som komma skall och helt glömmer bort det som är här och nu. Annars är drömmar och längtan bra, det är det som kan ta oss framåt och hjälpa oss på rätt.

    Ta hand om dig,
    och kom ihåg, att ingenting varar för evigt!

    Kram

    SvaraRadera
  4. hej johanna!
    hoppas att det är bra med dig denna dag!? här skiner inte solen men det är ändå härligt att veta att våren och påsken är i antågande, att det är ljusare längre på dagarna och så.

    ta hand om dig! kramar

    SvaraRadera