tisdag 16 november 2010

uppe i huvudet

jag tänker mycket. lite för mycket ibland. det är nog därför jag tycker om att göra en sån vardaglig syssla som att diska. då får tankarna sväva fritt. på gott och ont.
nu är matlådorna gjorde tills imorgon. en heldag med projektarbete och sedan kvällsföreläsning. planering och framförhållning är mina stöttepelare för en stabil vardag. de flesta människor mår bra av att planering och struktur. det behöver inte vara något negativt med det, jag försöker nyansera mitt tänkande, släppa allt-eller-inget tänket. jag kan skapa en vardag med lite av varje, lite struktur och så lite plats för spontanitet. enklare i teorin än i praktiken.
mitt tänkande sätter många gånger krokben för mig. jag är alldeles för mycket "uppe i huvudet" istället för i kroppen. tänker istället för känner. planerar istället för att handla.
man blir inte fri från en ätstörningen genom att enbart tänka. jag blir aldrig fri och kan leva ett liv som jag önskar såvida jag inte agerar i riktning mot det livet.
agerande skapar dock tankar. hotfulla, smärtsamma och plågsamma sådana. men det är bara tankar. de kan inte skada mig mer än jag redan gör nu genom att stanna kvar på en alldeles för låg vikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar