onsdag 3 februari 2010

att lyssna till sin kropp

blev inte mätt efter middagen, bestående av fisk och potatis. av erfarenhet vet jag med mig att det är en måltid som mättar ganska dåligt, oavsett om jag komponerar ihop det till att innehålla matcirkelns alla delar och tillräckliga mängder. hmm, någonting säger mig att det fett jag tillför inte räcker. för att bli av med det här j-vla suget jag kände nu efter måltiden, gick jag i skafferiet och tog mig en näve blandade mandlar och solrosfrön. det hjälper mot suget. inte ett äpple, som anorexin försöker intala mig att jag ska ta istället, eller en morot. det är inte vad kroppen skriker efter.
att lyssna till sin kropps signaler och tillfredsställa dess behov är svårt, riktigt svårt. för hur vet man vad den vill ha? hur vet man vad som är rätt och fel i virrvarret av tankar och känslor och väldigt subtila signaler som man inte har en aning om hur man ska tolka??
och på allt detta den stränga rösten från anorexin som dånar i bakgrunden, mässande sina lagar och regler.
motstridiga budskap, som bara jag kan analysera och välja vilka jag ska agera på. försöker acceptera att enda sättet att lära mig är att prova mig fram. se vad som fungerar, vad som inte gör det och dra lärdom av erfarenheterna.
jag har kommit en liten bit på väg. jag vet nu med mig vad som ger mer sug än annat, vilken mat som mättar och som inte gör det, vad som minskar suget och vad som bara är ett självbedrägeri att äta.

det tar tid. tid att våga lita på sin kropp. tid att lära känna sin kropp, att förstå vad det är den försöker förmedla.

en process som måste få ta tid.
acceptans

7 kommentarer:

  1. tittar in och önskar dig en bra dag! ta hand om dig! kramkram

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar blogg! Jag älskar att läsa om tjejer som kämpar så hårt och som verkligen, verkligen vill bli frisk! Och vet du vad, av alla inlägg jag hunnit läsa bara VET jag att du kommer att klara det. Skickar en peppande kram och lovar att bli en ständig läsare. Du skriver jättebra och verkar vara en varm och go tjej!
    Kämpa på!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  3. Det är inte helt lätt att veta vad som är rätt och vad som är fel, vilka tankar som hjälper framåt och vilka som bromsar och stretar emot. Det är inte lätt och det är inte alltid helt smärtfritt. Det som först kan kännas aningen frustrerande, men även väldigt lugnande när det väl fått smälta in, det är att alla svaren redan finns där. Inom oss finns redan kartan och de redskap vi behöver för att leva livet fullt ut. Det gäller för oss bara att plocka fram dem och att våga lyssna inåt!

    Try and error är devisen och det gäller, att våga pröva sig fram till vad som funkar och är rätt för just Dig!

    Ha en riktigt bra torsdag och ta hand om dig!
    kram

    SvaraRadera
  4. tack :) det värmer.

    och precis, ingens kunskap eller informationsförmåga kan rå på mig om jag inte har rätta viljan.

    jag har viljan att bli fri. men just nu kan jag själv!

    hur är läget med dig?! KRAM

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag ägnade en kväll häromveckan åt att läsa igenom hela din blogg, även den gamla, och jag ville bara säga att du skriver helt underbart, och intressant. Läste även att du har en tvillingsyster, så jag känner lite samhörighet med dig. Min tvillingsyster lider nämligen av samma sak som du gör. Vet hur kämpigt du har det. Men ge inte upp för allt i världen! Många kramar!

    SvaraRadera
  6. Ja, det är det svåra, men även det lärorika och det intressanta och det som faktiskt får att gå framåt och att växa. För vad är egentligen ett misslyckande? Finns det någonting sådant? Jag tycker inte det. Själv tycker jag att tanken om ännu en erfarenhet känns mycket mer inspirerande. Allt blir inte alltid som man tänkt sig, som man kanske hoppats, men allting leder i slutändan till nya erfarenheter och till nya lärdomar vi kan ha med oss vidare i livet. Inte ett helt enkelt tankesätt, när det åtminstone för mig är ett relativt nytt sätt att tänka och framförallt då det är ett tankesätt som går emot väldigt många av de budskap i dagligen massbombaderas av. För mig inger tanken om att det däremot är så, lugn och det är en filosofi och ett sätt att tänka som jag helt enkelt vill ha som en av sanningarna i mitt liv. (:

    Hoppas du får en riktigt fin helg,
    ta hand om dig!
    kram



    hur har din dag varit?
    kram

    SvaraRadera
  7. Hej,
    jag har det ok. Har just nu tagit en termins paus från studierna, så jag blir klar nästa sommar. Och själv?

    Kram

    SvaraRadera