fredag 12 februari 2010

tips på god och bra vardagsmat?

jag skulle behöva lite tips och idéer på god vardagsmat som går lätt att laga och inte innehåller alltför många och dyra ingredienser.
vad brukar ni äta till vardags? vill ni dela med er av era standardrätter och favoriter?
ikväll har jag iaf tagit fram räkor på tining. försöker att lyxa till det lite på helgen, även fast det bara är jag själv jag har att laga till. tända lite ljus, unna mig att äta lite dyrare och godare mat och lite choklad sen i tv-soffan. börjar ledsna på att inte ha någon ugn vid det här laget! jag har varit grymt sugen på vegetarisk lasagne de senaste dagarna, en omöjlighet utan ugn... har fått nöja mig med andra pastarätter att stilla mitt behov med. toppen att coop har halva priset på en hel del av änglamarks varor den här veckan. jag som annars inte har råd att handla särskilt mkt ekologiskt, trots att jag skulle vilja (ja,ja, det handlar kanske mer om att prioritera vad jag ska lägga mina stackars slantar på än att jag faktiskt inte har råd...). har därför fyllt skafferiet med diverse pastasorter och ekologisk olivolja. jag har börjat tycka att det luktar så gott när man värmer olivoljan i pannan. ett tecken på att jag alltför länge uteslutit allt vad olja heter??
helt plötsligt, när jag kan tillåta mig det, har jag upptäckt hur mycket mer och bättre maten smakar när man vågar tillsätta tillräcklig mängd fett. det blir en helt annan rätt, och jag njuter av smakerna som får en chans att utveckla sig.

jag upptäcker nya saker hela tiden, bara jag kan tillåta mig det. utmana mina gamla invanda föreställningar, och erkänna för mig själv att det jag så länge och så benhårt trott på kanske inte stämmer.
och det är inte alltid så lätt...

5 kommentarer:

  1. olivolja är bra gott det :) vilken sort har du? jag tänkte det finns ju fruktig osv. det är en djungel det där med oljor :) ett tips är dock att steka i rapsolja, det tål upphettning bättre :) olivolja är väldigt gott att ha på kokt pasta, t ex i en pastasallad :)

    hoppas att du får en bra kväll och helg :) ang. billig mat. den maten jag gör är billig, även om man kanske inte tror det. gillar du tonfisk? jag har en del pastasåse mer det och de är alla goda (och billiga)

    ta hand om dig! tänker på dig och tycker att du är en kämpe. du ska se att du kommer känna dig fri(sk) snart. en vacker dag står man på andra sidan och då är allt det gamla som en dimma. flummigt, ursäkta :S hoppas att du förstår vad jag menar :p kramar

    SvaraRadera
  2. hehe, jo, som du ser så är klänningar min svaghet i livet... De tar upp ungefär halva min garderob:) Får prova vidare och se vilken jag trivs bäst i just idag...

    kramis

    SvaraRadera
  3. Hej, tack så mkt för din kommentar. Vi får se om jag delar med mig av mina tankar, jag velar alldeles för mkt ;) Förstod när jag läste din blogg att du och din syster har en komplicerad relation, jobbigt :/ Men det går förstås att bygga upp det igen, även om det tar tid, som du säger. Umgås ni något eller är det bara vid ett fåtal tillfällen?

    Tips på bra vardagsmat.. hm. Soppor är ju ganska smidigt, men inte så matigt iofs. Men man kan ha i vad man har hemma ;)
    Ta hand om dig, kram!

    SvaraRadera
  4. Antar att det är rätter utan ugn då som behövs ;-) hehe..

    - stekt lax med potatismos samt fetaostkräm (Cream fraich + riktig fetaost + olivolja) och kokta bönor
    - fattiga riddare
    - Kycklinfilé fylld med oliver
    - pannbiffar fyllda med phiadelphiaost som steks i smör och sedan serveras med pasta blandat med smaksatt cream fraich =)
    - Potatistortillia (riv kokt botatis och blanda med salt och peppar. tryck ut i en stekpanna och stek i rikligt med smör på båda sidorna) servera med proteindel och en sås
    - Lasange
    - Mousakka
    - Köttfärssås
    - carbonara
    - fläskpannkaka
    - färdiggrillad kyckling och potatissallad
    - Risotto
    - nasigoreng
    - "varm smörgåstårta"

    lite tips på mat bara =)

    SvaraRadera
  5. jag är lika dålig själv på bra ideer på vardagsmat men en sak som jag upptäckt är kalops! enklare att göra än man tror och perfekt att frysa in men köp högrev i bit som har en del insprängt fett i sig och inte grytbitar el fransyska för då blir det bara segt och trist...
    BAMSEKRAM!

    SvaraRadera