lördag 6 februari 2010

semmelpremiär

nu är det gjort! veckans stora utmaning, det jag sett framemot och laddat för en längre tid.
jag har ätit min första semla på år och dar. och det var precis så gott som jag hoppats och trott. mammas hembakade semla med riktig grädde och mandelmassa. och en stor kopp kaffe till det i sällskap med föräldrarna. jag kände mig så stolt över mig själv när jag bad mamma göra i ordning en semla till mig också till fikat. en blick ifrån henne avslöjade hennes förvåning.
"med grädde också?" frågade hon.
"absolut, med grädde och allt" svarade jag och gick ut ur köket för att låta henne göra i ordning dem ifred.

som väntat rasar ångesten inuti mig nu, när jag i min ensamhet försöker hålla demonerna stången. alla tankar och känslor som bara skriker ut hur tjock, fet och äcklig jag är. att jag borde ha ätit mitt vanliga mellanmål istället. hur mkt fett, socker och andra onyttigheter den där bakeslen innehöll och nu smutsar ner min kropp.

jag skriver här för att försöka stå ut.

även detta är övergående






4 kommentarer:

  1. Vad modig du var som faktiskt slog till i år! Det var jättelängesen jag åt en semla, mest för att jag inte var så förtjust i grädde och mandelmassa när jag var yngre ("varför äta något som inte ens är gott?"). Men nu kanske jag skulle gilla det, så man kanske borde prova? Har iaf lyxat till det med naturgodis idag, inte så dumt det heller. Och ja, ångest är övergående - det gäller att stå ut, när det är som svårast. Grymt bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt Johanna! Och så gott. Har inte hunnit mig på semlemums iår än, men det är på gång. Skulle det inte vara för min laktosintollerans och tvånget att vara väldigt restriktiv med laktosintaget, så skulle jag nog köpt mig en redan nu. Men semlebak är inplanerat när Fettisdagen är här, så senast då ska jag få mig ett härligt exemplar jag med!

    Roligt att du nämner just Kreativ Insikt. En underbar butik och härligt att dom sedan ett par år även har webshop. Älskar deras klokheter och visdomsord, små magneter, vykort och planscher. Det är verkligen som du säger, allt ser lockande ut och även jag vill ha det mesta när jag går in på hemsidan. Ännu större sug ger det att gå i deras affär och själv bläddra bland godsakerna.. jag var där för drygt ett år sedan och jag höll aldrig på att komma ut därifrån. ^^

    Ha en riktigt fin söndag och ta hand om dig!
    kram

    SvaraRadera
  3. hej johanna!
    hoppas att du mår bra denna förmiddag och att du har fått sova gott :)

    med mig är det bara bra och helgen har varit bra :)

    ska du göra något kul till veckan? jag ska ev. åka till s-vall och bowla och äta sushi, om vädret tillåter.

    du får ha en bra dag och ta hand om dig!
    kram

    SvaraRadera
  4. Underbart jobbat tjejen! :o))

    KRAM

    SvaraRadera