måndag 8 februari 2010

välgörande för kropp och själ

dagen har gått i hälsans tecken, både kropp och välbefinnande har fått sitt. först ett mkt bra och givande dietistsamtal och sen direkt ett besök hos frissan. för en gång skull var jag nöjd när jag klev ut därifrån. ingen dramatisk förändring, det är inget för mig, men några cm kortare blev det iaf. jag tycker så mycket om att sitta hos frissan och bli ompysslad. det är så skönt när någon håller på med ens hår! jag vill helst bara sitta där tyst och blunda, inte småprata om nåt ytligt (absolut inte få frågan om vad jag arbetar med/studerar till...) utan bara vara. njuta av att vara omhändertagen.

jag är värd att få må bra och känna mig fin

tidigare gånger det är dags för klippning brukar jag ha gått till en frisörskola pga det billigare priset, men med senaste gångens missnöjda resultat i färskt minne tänkte jag att jag faktiskt skulle "kosta på mig" att betala lite mer för att få bli nöjd. jag har svårt för att spendera pengar på mig själv. jag kan vara snål så förbannat, en egenskap jag inte alls är särskilt stolt över och som jag försöker att jobba med.

trots att jag mest suttit på pendeltåg och i samtal idag så är jag ändå rätt slut nu när jag väl landat hemma igen. att vara borta, på resande fot, hela dagen tar på krafterna det också. inte blir det bättre av att jag drömmer så mycket skit de senaste nätterna, så jag sällan är utvilad när jag vaknar trots att jag fått mina timmars sömn.
sömnen är helig för mig. jag fungerar inte utan mina 8 timmar i sängen, gärna 9 timmar. har ärvt mitt sömnbehov av mamma, hon är likadan. ibland önskar jag att jag var mer lik min lillasyster, som är tvärtom, en riktig nattuggla. när andra gör sig klara för utgång, eller bänkar sig för en sen kvällsfilm, ja, då står jag och borstar tänderna och ser framemot att få krypa ner i sängen...

men än är det inte riktigt dags för nattning. först väntar lite tv-tittande och läsning av "hemuppgiften" till psykologsamtalet imorgon.


3 kommentarer:

  1. Tycker du ska vara glad för att du känner för att gå och lägga dig tidigt. Värre är det för en annan när klockan redan har blivit för mycket och man inser att 8 timmars sömn kommer bli en omöjlighet :)

    Aha, du hade redan hittat min blogg. Och jag som inte hittade din förrän alldeles nyss.
    Får man fråga hur din systers och din relation har förändrats sedan du blev sjuk? Eller det kanske är en väldigt personlig fråga. Svara om du vill. Ta hand om dig! Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt med en positiv må-bra-dag!
    Upplyftande med en nymålning av bloggen förresten (:

    Ta hand om dig och ha en fin vecka!
    kram

    SvaraRadera
  3. hej johanna!
    hoppas att du har haft en bra tisdag och att du mår bra :)

    med mig är det bara bra :)

    ta hand om dig och ha en fortsatt bra vecka! kramar

    SvaraRadera