tisdag 2 februari 2010

regnbågsskalan



jag ser framemot en kväll i soffan med tända ljus, en kopp kaffe och en bit mörk choklad. ikväll ska jag ta hand om mig själv. ge till mig själv. kärlek och omtänksamhet. tillåta mig att mysa och bara vara utan krav. inte tänka på toaletten som behöver städas eller att det måste dammtorkas i lägenheten. förresten, vem säger det, att det måste göras? det är mina tankar. tankar som säger att jag måste ha det städat och fint, perfekt, för att duga. för att vara värd någonting.
vad ligger för sanning i det påståendet? om jag fortsätter i samma hjulspår som tidigare och gnetar och gnor som jag brukar så förstärker jag bara mina antaganden om att jag är det jag gör. mina prestationer.
dags att agera på ett annat sätt. skaffa nya, mer funktionella, antaganden och livsregler.

det är ok att ha lite damm i hörnen. det är ok med lite tandkrämsprickar på badrumsspegeln. det är ok med grus på dörrmattan. herregud, det syns ju bara att det är någon som bor här!
att inte ha det kliniskt rent och städat varje dag betyder inte att det måste råda kaos och vara hur smutsigt som helst.

nyansera ditt tänkande, johanna!

livet är inte svart eller vitt. det är både svart och vitt, och alla gråskalor däremellan!
sen kan man måla livet i regnbågens alla färger om man så vill!








2 kommentarer:

  1. Precis, livet är absolut inte bara svart och vitt, det är som du säger, alla regnbågens färger däremellan. Låter för övrigt härligt med en kväll med ge-till-sig-själv-tema!
    Själv ska jag alldeles snart bädda ner mig i sängen och lägga mig och läsa. Enkelt kvällsmys, men väldigt givande, speciellt om boken i fråga är bra.. och det är den! (:

    Och vad gäller jobbet, det gick riktigt bra idag. Blev lite knäpp på min näsa som vägrade sluta snora och klistret i mina luftvägar som med jämna mellanrum gjorde sig påmint, men annars var det härligt att vara igång igen! Det ger verkligen så otroligt mycket att kunna bidra med någonting till andra människor!

    Ta hand om dig!
    kram

    SvaraRadera
  2. åh förlåt att jag ännu inte svarat på senaste kommentaren, flög bort bland allt annat bara.

    mhe är bra. men jag är så "hemma kär" att jag tycker det är rätt jobbigt att vara borta så länge..
    de har iochförsig anpassat sig efter mina behov så jag är bara där korta stunder,
    och de har enormt bra kompetens om sjukdomen!!
    lärde mig otroligt mycket bara på ett par timmar..

    har du varit där? hoppas det går bra på scä!! håller tummarna,
    kram :)

    /Pillan , pillant.blogg.se

    SvaraRadera