måndag 22 februari 2010

"nu är det vinter, nu är det sol..."


inte min morgon idag. trots strålande sol, meterhöga snövallar och -21 grader ute. kan det bli mer vinterlikt än så? nej, det är fantastiskt vackert! om man bara klär på sig när man går ut så är det inga problem. solen värmer, och det blåser inte en sekundmeter. och nu när man trodde att vinterns kulle vara över! tji fick vi. :)
nu ska ni få ett gott råd: micra inte ett kokt ägg och sen försöka dela det i en äggskivare. resultat: äggbomb! kände att det var lite som en gummiboll och ville inte ge med sig i skivaren, men envis som jag är tog jag bara i och tryckte till lite hårdare. skulle jag inte ha gjort. ägget exploderade och jag fick en fin inpackning i hår och ansikte av äggula, för att inte tala om allt som spreds över golv, bord och stolar. mindre lyckat. fick således börja morgonen med att städa och duscha av håret. och sätta på en ny kastrull med ägg på spisen. när jag sen efter ett tag känner att det luktar bränt gummi, visar det sig att jag har knäppt på båda mina spisplattor, varav min plastbunke med havregryn står på den ena och börjar bli sådär lagom mjuk i botten.
misslyckande nr 2 på morgonen: fastbränd platsbytta på spisplattan. bara att vädra (med en urusel fläkt som inte gör nån större nytta) och försöka skura rent plattan när den svalnat. fick till sist i mig frukosten utan vidare fadäser. återstår att se vad resten av dagen har i beredskap för mig. jag är beredd!

nu ska jag ge mig ut i solskenet, väl påbylsad. en promenad längs hamnen och vidare till centrum där jag ska på samtal. tänkte hinna förbi bibblan och låna en bok i kurslitteraturen till ssk-utbildningen samtidigt. kan vara intressant att läsa in sig lite på ämnet, bara för eget nöjes skull när jag har lust.

hoppas ni andra har en lika fin vinterdag framför er, var ni än befinner er!

2 kommentarer:

  1. Vilken start på dagen du haft.. men då kan det bara bli bättre. (:

    Ja, min lunch igår var riktigt, riktigt smarrig. Speciellt just då, eftersom det var precis vad jag kände sug efter. Glömde dock nämna de soltorkade tomaterna och haricot vertsen, jag även hade i. Fetaost och sotorkad tomat är verkligen en riktig höjdare.

    Nja, har väl kanske inte flyttat jättenyss, men bor här sedan första januari, så relativt nyligen iaf. (: Innan bodde jag också själv, men hyrde då andrahand och färdig möblerat, så det är först nu som jag känner att det är mitt alldeles egna. Jätteskön känsla! (: Men flyttade hit till Halmstad i slutet av augusti, för att börja plugga här och trivs super. Bestämde mig även tidigare i vinter för att stanna här även nu i sommar, så kommer iår även få uppleva sommaren här. Ska bli jättehärligt och framförallt kul att se någonting annat än bara det där "hemma". (:

    Har du själv några planer på vad du eventuellt skulle ilja studera? Eller är det sjuksköterska som lockar (någonstans i bakhuvudet ringer det ngra klockor..?!).

    Hoppas du haft en riktigt fin start på veckan!
    Ta hand om dig!
    kram

    SvaraRadera
  2. (: Ja. Västkustbo har jag vart sedan slutet av augusti förr året. Och trivs som fisken i vattnet. Är ju van med havet hemifrån (är ursprungligen från Åland, vet inte om jag nämnt det tidigare eller inte..) och närheten till vatten är någonting som verkligen är väldigt viktigt för mig.
    Jätteskönt med egen lägenhet nu, även om jag ännu inte hunnit få den helt klart möblerad och den fortfarande känns relativt spartanskt inredd.. men den är iaf min och det är mina saker som är här, bara det känns underbart. (:
    Vad härligt att du hittat någonting du brinner för och som du känner att du vill satsa vidare på. Och mål är bra. Alltid betydligt lättare och mer effektivt att ha någonting konkret att jobba för och sträva mot. Vad hittade du förresten för litteratur på biblan? (:

    Ja, min utbildning är tre-årig, så 2012 ska jag vara klar med min kandidatutbildning om allt går som det är tänkt. Tror däremot knappast att jag kommer nöja mig med det, utan mycket troligt kommer jag läsa någonting till efteråt. Har en massa funderingar och tankar om vad jag eventuellt skulle vilja hålla på med, så vi får se lite vad det blir sist och slutligen. Hinner nog ändra mig och kommer in på ny spår många gånger ännu.. (:

    Kollade också på sprintstafetten, vad spännande den var! Jätteduktigt av svenskorna att knipa silvret, men tyskan var verkligen stark i slutet. Helt kanon!

    Ta hand om dig och ha en riktigt fin dag!
    kram

    SvaraRadera