tisdag 23 februari 2010

dessa val

jag har gjort en ny upptäckt: sveriges radio!
tidigare har jag alltid haft för vana, eller kalla de ovana, att slå på tvn så fort jag kommer hem. som ett sällskap, för att få lite ljud och liv i lägenheten istället för en ekande tystnad. sen har den gått på i bakgrunden, oavsett vad som visats.
nyligen surfade jag dock in på sr´s hemsida och satte på deras webbradio. att jag inte hittat dit förut! jag har aldrig varit en radiolyssnande person, endast i bilen då bilstereon gått på men då med någon musikkanal. nu öppnade sig en helt ny värld för mig, i och med sr´s breda utbud av samhällsprogram och musik. min vana att slå på tvn har nu bytts ut mot att sätta på webbradion. så mkt mer givande att lyssna på ett intressant radioprogram än att ha någon skränig eller hysterisk serie i rutan med infällda skrattsalvor. samtidigt får jag en daglig dos av nyheter, då ekot sänds titt som tätt, blandat med musik och väsentliga diskussioner eller samtalsämnen. ofta blir det p4 eller p1 på dagtid. just nu har jag fastnat för p4 extra med lotta bromé eller stockholm idag. alldeles utmärkt sällskap. tänk att jag skulle bli en radiolyssnare på senare tid :)
mina tankar snurrar konstant kring hösten och min kommande framtid. väger alternativen och valen jag har framför mig mot varandra. fördelar resp nackdelar. vad är bäst? vad klarar jag av? överskattar jag min egen förmåga, eller är det enbart mina mentala hinder som jag själv sätter upp som spökar?
hjärtat säger att jag vill plugga i uppsala, det har jag alltid velat. hjärnan säger att det är förnuftigare att stanna i sthlm, där jag trots allt har ett litet kontaktnät och inte behöver kasta mig in i allt nytt på en gång. samtidigt ploppar det upp på mailen lediga lägenheter att ta ställning till. vågar jag göra en intresseanmälan? då måste jag ju först bestämma mig för vart jag ska plugga!

alla dessa val. en del av livet.

7 kommentarer:

  1. Ja, vad är egentligen perfekt? Finns det överhuvudtaget någonting man kan kalla perfekt? Mycket möjligt är allt, som du skrev, precis perfekt just nu.. precis som det ska vara..
    Däremot kan vi få det mer perfekt genom att flyta med livets ström och inte försöka streta emot. Go with the flow, så att säga. ^^

    Ang hösten. Vad är det som känns mest lockande? Vad är det som känns mest spännande? Vad säger magen?
    Och som du vet, det är ofta det som skrämmer oss mest som även är det som kommer innebära mest lärdom. Det är mer givande att springa sin rädsla till mötes, omfamna den och kasta sig rakt in i den.. än att hela tiden ta til flykten och leva ett liv på flykt.

    TOch ja, innerst inne har du redan alla svaren. Det gäller bara att våga öppna upp och lyssna inåt!
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  2. En kurs i sthlm till hösten och program i uppsala till våren kanske? Är dessutom färre som säker på våren, så känns betydligt lugnare att starta upp då tycker jag.

    Förresten så lyssnar jag nästan jämt på radio! Håller mig dock nästan bara till p3. Deras program verkligheten är riktigt intressant. Sedan gillar jag Christer, p3 populär och morgonpasset bla. Klarar dock inte av humor programmen. Webbradio är rikrigt bra grejer faktiskt:).

    Förlåt än en gång för att det blev som det blev med helgen men snart, snart ska vi ses Johanna. Tänker på och saknar dig!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Tack! (: Känns mycket fräschare än den förra, men är ändå inte riktigt helt 100 nöjd. Skulle vilja lära mig hur man gör mer själv, men jag har inte riktigt tålamodet. ^^

    Ha en riktigt fin dag och ta hand om dig!
    kram

    SvaraRadera
  4. hej johanna!
    allt bra med dig denna dag!? här är det bara bra, kan dock inte skriva några inlägg :( har du samma problem? tänkte om det var något med blogger...

    du undrade vad jag har anmält mig till för kurs. jag har anmält mig till en kurs i stressfysiologi på distans som går via miun, så jag kan åka runt i sverige och plugga samtidigt tänkte jag :)

    du kanske också ska söka en sommarkurs? för att känna på lite menar jag :) det finns en hel del roliga sommarkurser och alla är inte så krävande :)

    idag ska du på bio va? vad kul! jag ska se på bröllopsfotografen i kväll. den verkar bra. ska du gå på bokrean i morgon? :)

    du får ha en fortsatt bra dag och kväll! :) kramkram

    SvaraRadera
  5. Radio är bra grejer :) Kan också få för mig att lyssna på P4, just för att de har en del intressanta diskussioner och program. Och Karlavagnen!

    Och vet du, du är inte den enda som funderar över framtiden. Man blir ju tokig på alla dessa val.. Hoppas du kommer fram till något. Kram

    SvaraRadera
  6. Men valen är ju också väldigt positiva, tänk så mycket roligt det finns att göra! Lyssna på ditt hjärta och känn efter vad som verkligen känns rätt. Ställ rimliga krav på dig själv och var snäll mot dig. Det är nog mina råd. I övrigt spenderar Katarina kvällen med att tjura över sin tjockångest, hata sin sjukdom och allting den gör med henne och benhårt fokusera på allting hon har att vinna. Aldrig har min motivationsvägg varit så användbar som nu. Fula sjukdom, försvinn från våra liv!
    Vi ger oss aldrig, eller hur tjejen!

    SvaraRadera
  7. Du har nog rätt, det bästa är väl att både kunna distrahera känslorna och att vara i dem, beroende på tillfälle. Får jobba på det..
    Just nu läser jag en sociologikurs, men jag är inte helt hundra på att det är just det jag vill göra. Det finns för många val, som sagt. Vad är det för kurser/utbildningar du funderar på? Sjuksköterska?
    Kram

    SvaraRadera