lördag 20 februari 2010

att röra sig i riktning mot sina mål

blir så glad när jag ser alla era fina och stöttande kommentarer! satt hela gårdagskvällen och drömde mig bort. surfade på bostadssajter, universitets hemsidor och jämförde utbildningar. kände hur hela jag sprudlade av lust och ivrighet att få ge mig ut i livet igen. att börja leva.
så här starkt och övertygande har jag inte känt för något tidigare, som jag nu känner inför att börja studera till sjuksyrra. det ger en ny motivation och drivkraft till göra mig fri från ätstörningen. igår kväll satt jag och funderade över vad det är jag behöver ha uppnått för framsteg för att det ska vara möjligt att hoppa på heltidsstudier efter sommaren.
prioritet nr 1 är att gå upp i vikt och se till att jag har både ork och energi till att ge mig in i något så krävande. min hjärna måste fungera bättre än nu. jag måste kunna koncentrera mig och ta in det jag läser. jag behöver kunna sitta still en hel dag och plugga utan att få ångest över min fysiska inaktivitet. jag behöver ha energidepåer och lite marginaler att spela med så att allt inte rasar så fort jag hamnar under stress. jag behöver ha ork över till att vara social och kunna hänga med på sociala aktiviteter för att bli "en i gänget" med de nya studiekamraterna.
det är mycket som måste till, med andra ord. men inget är omöjligt. allt detta ser jag som fullt uppnåeligt bara jag redan nu lägger manken till, varje vecka är värdefull och jag vet ju faktiskt med facit i bagaget att det inte är så lätt att gå upp i vikt som jag hela tiden inbillar, och oroar mig för.
snart väntar alltså en lämplig utmaning, då det vankas födelsedagslunch med släkten då farfar fyller 89 år. att äta flera rätter, inkl tårta, till lunch har för mig varit otänkbart. men vad är det som är så orimligt i det då?? ett ypperligt tillfälle att jobba med viktuppgången och komma ett steg närmare mitt mål och min dröm i höst.
våren kommer att gå fort, som den brukar göra.
jag vill inte stå där i slutet av sommaren och säga "hoppsan, är det redan terminsstart??" och då upptäcka att jag inte har givit mig själv de förutsättningar som krävs för att det ska vara möjligt för mig att påbörja studierna.

nej, jag börjar springa mot målet redan nu, i denna stund. jag har bilden av drömmen på näthinnan, målar upp framtiden precis så som jag vill ha den. och så kommer det också att bli!

hoppas ni får en skön helg, inomhus i detta snöväder! jag längtar bestämt efter våren nu, inte mer snö nu tack...

8 kommentarer:

  1. Jättebra med målbilder och att konkret verkligen tänka sig in i och känna sig in i känslan av att vara framme. Härligt att du börjat känna lust efter att plugga igen och att verkligen komma ut i livet och få LEVA igen.. och Johanna, du KAN ta dig dit. Du KOMMER ta dig dit, det gäller bara att vara enträgen och traska på!

    Ha en riktigt fin lördagskväll och ta hand om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, vår är underbart. Googlade på vår och hittade den där underbara bilden. Gjorde däremot inte min längtan efter vår speciellt mycket mindre. Men tänk, så härligt när den väl är här igen. (:
    Skulle gärna ha en soffa att kura i jag med, men väntar fortfarande på min beställda bäddsoffa, som fortsättningsvis bara är beställd.. och ännu inte levererad. Kollar på OS jag med däremot, med på datorn, när jag inte har någon tv heller än så länge. Mycket som ska till när man flyttar till ny lya och speciellt då det är ett första eget boende.
    Bor du långt från Sthlm nu? Men du känner att du hur som helst vill hålla dig nära huvudstaden? Du är inte lite småsugen någon annanstans? (:
    Jobbade ett par timmar mitt på dagen och efter jag kom hem har jag försökt plugga lite. Motivationen och lusten är dock inte riktigt där den borde, men en del sidor har jag bläddrat mig igenom iaf. Nu har jag dock tagit helg, åtminstone för ikväll, med fysiologin iaf. Kan ju inte riskera att överhetta hjärnan för mycket. ;)

    Kram

    SvaraRadera
  3. hur mitt företag exakt ska se ut vet jag ännu inte,
    startade det mest för att det blir på så vis lättare att ta uppdrag och så.
    jag tar ju mest macro & dropp bilder som du kanske sett, alltså lite mer "konstnärligt", och jag vill helst av allt sälja bilder som tavlor,
    har en kontakt med ett sjukhem som kanske vill bli inköpare,
    annars är bara huvudsaken att få fotografera, inneha f-skattesedel och på något sätt få dela med mig av mitt intresse :D

    SvaraRadera
  4. Fortsätt drömma, det är jättejättebra. Positiva tankar. Och håller med... ingen mer snö nu, men vädret verkar inte lyssna.

    Vi flyttade ungefär 20 mil när våra föräldrar skilde sig.. inte jättelångt, men inte läge för spontanvisit heller.
    Helgen blev nog ungefär likadan som din. Har bara snöat hela tiden så man kan ju knappt gå ut. Hoppas du hade det bra ändå! Kram

    SvaraRadera
  5. Jag har varit färdig syrra i ett och ett halvt år nu. Men jag tror faktiskt, att om jag fått välja om idag (borde jag lämnat Stockholm när jag kunde, men det är en historia vi sparar tills vi ses på fika in real life i sommar :)) så skulle jag nog valt Röda korsets skola. Den är riktigt bra och det är riktigt spännande med u-landsperspektivet tycker jag. Men som sagt, KI är ju en klassisk och välansedd skola. Huvudsaken är att du söker!
    Vi har blivit nog begränsade! Nu ska vi göra det VI vill, det VI drömmer om, det VI faktiskt är fullt kapabla att göra! Imorgon ska jag personligen sätta mig och skriva ner en ny målplan, med nya mål som jag vill uppnå och verkligen strukturera hur jag vill att mitt ännu friskare liv ska se ut.
    Kramar om och tycker om!

    SvaraRadera
  6. hej johanna!
    hoppas att allt är bra med dig denna dag!? här är det finfint men kallt :/

    gott med thaimat.

    nudlarna jag åt igår var vetenudlar, sånna som är som nät innan de hamnar i vatten.

    nej, just nu pluggar jag inte och något jobb har jag inte för tillfället. jag håller dock på med lite småsaker för tillfället. jag hoppas att det blir studier till hösten, antingen kurs eller program.

    jo, jag har läst en kurs i näringslära och ska väl bygga på med andra liknande kurser, ska söka en sommarkurs idag tänkte jag.

    ska du göra något kul i veckan? :) som det ser ut nu har jag bara planerat in bokrean och att slutföra en sak jag håller på med, utöver det vet jag inte än. allt beror på hur vädret blir :)

    ta hand om dig! tänker på dig och önskar dig allt gott i livet. kramar

    SvaraRadera
  7. Johanna, kom till mig i Uppsala...
    Vi kan ha trevligt på alla nationer och all kultur som finns här. Uppsala är studenternas Mekka..trots att jag är färdig nu så kommer jag fortsätta leva studentliv lite till, det är ju så kul...
    Kul att följa din blogg igen.. Stooor Kram Ida

    SvaraRadera
  8. Kul att läsa din blogg!
    Det skulle vara kul att kunna chatta med dig, jag tror vi har mycket gemensamt :)
    Jag ska också ge mig ut i världen och flytta hemifrån till hösten och fightas med samma problem som du. Jag har en bit kvar men det är skönt att läsa din blogg, dina tankar och känna att jag inte är ensam om det här :)

    Du får jätte gärna skriva till mig !
    TACK för en jätte bra blogg!

    SvaraRadera