fredag 5 februari 2010

redo för party

åh, vad livet kan vara vackert ibland!
idag visar det sig från sin allra bästa sida, och jag blir övertygad om att detta är den vackraste plats på jorden att befinna sig på i just detta ögonblick. i detta gnistrande vinterlandskap. inte ett moln på himlen, temperaturen runt nollan och en stark lysande och smått värmande sol. jag strosade ner till hamnen efter lunchen och bara ställde mig där ute på bryggan med ansiktet mot solen. tog in alla ljuden av fåglar, knarrande fotsteg, puttrande båtmotorer och människosorl.
just där, just då försvann tiden. jag bara var. en fantastisk känsla av harmoni.

solen fortsätter att dela med sig av sin energi, dock genom fönstret. det är så tydligt hur det går mot ljusare tider, att dagarna blir längre och längre. livet börjar återvända. även till mig. jag börjar se ljusare på mitt liv och min tillvaro. jag börjar försöka hitta ut ur mörkret igen.

ikväll ska jag bort på 25-års fest. det är inte ofta jag går på fest. kan ärligt talat inte komma ihåg när det skedde senast. är av förklarliga skäl både nervös och förväntansfull. jag intalar mig att det kommer att bli kul, att jag kommer att klara av det galant. jag ska gå dit och bete mig som om jag vore frisk, inte låta anorexin sitta utanpå mig. jag ska snegla på de andra, se hur de gör och ta efter. äta det som bjuds, dricka vin och äta tilltugg. utan att räkna kalorier eller försöka dra slutsatser i huvudet hur stor mängd det motsvarar i förhållande till en vanlig måltid.
jag ska sträva efter att vara närvarande i stunden, närvarande i mötet med andra människor. inte tankeläsa och ha förutfattade meningar om hur de ser på mig. till största delen kommer det att vara för mig okända människor, på gott och ont. det jag tänker om mig själv avspeglas till andra.

därför ska jag gå in med föreställningen att jag visst är en intressant och trevlig person. jag har något att komma med, jag också. jag är lika mycket värd som alla andra och har samma rätt att komma till tals och ta plats.

jag ser med spänning framemot kvällen. ett socialt experiment. kanske är det så att mina förutfattade meningar inte är sanna? det ska jag försöka ta reda på ikväll.
och jag ska ha kul!

2 kommentarer:

  1. Åh, vilket härligt inlägg!
    Önskar di en riktigt, riktigt härlig lördag och en toppenbra fest! Som förhoppningsvis ger dig både vidare inspiration och framtidstro.

    Ta hand om dig och lev livet!
    kram

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att läsa Johanna!

    "ett socialt experiment..." - det är så man får se det o inte ta sig själv för på stort allvar på sådana här tillställningar. Hey, det är som att lära sig gå igen. Lite skakigt i början men när man väl börjar gå o har övat några gånger så kan man gå lååååångt utan att ramla igen.

    Berätta gärna hur du tyckte kvällen blev!

    Stor kram!

    SvaraRadera