onsdag 10 februari 2010

medveten närvaro

har precis kommit in från det vackra vintervädret, då solen är på väg ner bakom hustaken.
när jag såg att solen tittade fram bakom molnen som öppnade sig klädde jag på mig och gick ut och ställde mig mot husväggen. ansiktet mot solen, slutna ögon. långsamma lugna andetag. andades in den friska luften, sög åt mig av energin från solen strålar. praktiserade medveten närvaro. njöt av stunden. försökte låt tankarna, som pockade på uppmärksamhet, passera. inte få makt över mig just där och då. det är sådana här tillfällen jag behöver öva mig i att ta tillvara på. små andningshål i vardagen. små ögonblick av harmoni. de finns där, bara man är öppen för dem. det behöver inte vara några stora saker, det räcker med att som idag njuta av solen en stund. beundra naturen skönhet i full vinterskrud.

livet är vackert




nu puttrar rotsakerna i kastrullen på spisen. jag förbereder rotmos inför kvällens middag. jag blev så himla sugen på det igår, så idag står det på menyn. spisen har gått varm hela eftermiddagen då jag har gjort i ordning matlådor till ett tag framöver. det är skönt att ha fyllt på frysen igen, förberett så att matlagningen inte behöver ta så mycket tid de dagar jag vill att maten snabbt ska vara klar utan att för den sakens skull använda mig av halvfabrikat. (visst är det ok med halvfabrikat emellanåt, men inte alltid, och jag tycker hemlagat smakar så mkt mer!)


1 kommentar:

  1. hej johanna!
    hoppas att du mår bra denna kväll! :)

    jajamän, det blev ett besök i grannstaden, dock ingen bowling och sushi, men ändock lunch som det var tänkt. jag var tvungen att besöka elgiganten så det blev lite ändrade planer.

    jo, det är en del pyssel med frukosten för att det ska bli olika varje dag, men det är kul och efter ett tag kommer man in i en rytm som gör att det går fort att svänga ihop den :p

    du får ha en bra morgondag och sov så gott! kramar

    SvaraRadera