torsdag 18 februari 2010

studiemotiverad igen

jag börjar så smått fundera över hösten, vad jag då ska ta mig för. flera stora och viktiga beslut att fatta. det svåra är att redan nu behöva förutspå hur jag om ett halvår ska må och hur stark jag är.
det jag i allafall har kommit fram till är att jag inte kan skjuta på mina studier. det är dags att ta tag i att vidareutbilda mig, jag kan inte vänta längre. jag vill inte vänta längre! min önskan och längtan efter att jobba som sjuksköterska blir starkare och starkare. helst vill jag vara färdigutbildad nu, och få ge mig i kast med alla utmaningar detta spännande och varierande yrke innebär.
att läsa vidare på högskola/universitet innebär en stor rädsla och osäkerhet för mig. jag är så rädd för att inte klara av det, både studierna och själva studentlivet. att börja studera igen är att kasta sig tillbaka ut i livet, utan fallskärm. då kan jag inte längre gömma mig bakom ätstörningen, hålla fram den som en sköld mot livet och alla krav och förväntningar.
blir man någonsin redo? nej, jag tror inte det. jag är glad att få ta del av er andras erfarenheter och tankar kring att plugga samtidigt som ni brottas med liknande problem och svårigheter som jag. se att jag inte är ensam i världen med samma rädslor och farhågor, men också att det inte behöver vara ett så stort hinder som jag målar upp. vågar ni så vågar jag. kan ni så kan jag!
tack för att ni delar med er! det är delvis tack vare er som jag börjar hitta tillbaka till min egen längtan att läsa vidare, att ta ett steg vidare i livet.

i och med att denna övertygelse får växa sig starkare börjar ett beslut ta form, men det återstår fler. studieort t ex. stanna i sthlm eller flytta till uppsala? börja läsa en enskild kurs (människans fysiologi) eller kasta mig in på en hel utbildning (ssk-programmet)? att behöva fatta det beslutet snart är lättare sagt än gjort, då det hänger på så många andra omständigheter.

7 kommentarer:

  1. Om du aldrig testar vet du aldrig om du klarar det. :o) Kör hårt! Jag skulle falla totalt om jag inte hade mitt "riktiga" liv med studier, vänner och hästar. Nu tillåter jag mig inte att ramla sådär djupt igen för jag vet hur mycket jag har att förlora. Du kommer att känna samma sak!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Att börja känna motivation till saker och ting är alltid ett bra tecken, men jag tror att det är viktigt att vara medveten om att ätstörningen inte försvinner automatiskt i och med att man lägger fokus på annat. Åtminstone var det inte så för mig - jag tänkte att den liksom skulle växa bort, men likt förbannat finns den där som en ständig skugga. Samtidigt som att det är viktigt att ha andra saker i sitt liv än ätstörningen, måste det finnas utrymme för att jobba med sig själv. Dock kan man ju inte veta hur det är innan man har testat. Gör det som känns bäst för dig!

    SvaraRadera
  3. Tycker det är bra att du funderar. Framtidsplaner är alltid bra att ha, det känns så skönt när man har bestämt sig för något, även om beslutet kanske inte är rätt till slut ändå. Men som Katt sa, om man inte testar så får man aldrig veta.

    Sv: Min syster är inte inlagd nu, hon bor hemma med går på dagvård. Så vi ses varje dag ;) Men jag var och hälsade på henne när hon var inlagd, tyckte det verkade bra men jag var inte riktigt i form för att kunna göra en saklig bedömning då... tror jag. Dagvården verkar också vara bra, de gör ju så gott de kan, men i slutänden handlar det ju alltid om vad man själv vill och vågar för att komma framåt. Det är väl där det brister just nu, tyvärr... :) Har du varit inlagd något?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, vad jag känner igen mig i det du skriver.
    Just det där med hösten också... skall man flytta eller bo kvar i sin stad, läsa annat eller läsa vidare.

    Vi kan inte bestämma sakerna åt dig,
    utan det är du själv som måste lyssna på ditt eget hjärta. :3

    Velar du och inte är fullkomligt säker, så skulle jag dock föredra en kurs än så länge.
    Läser du en sådan, så kan du ta paus en termin och för ett kort tag bara prova på någonting nytt medan du är "låst" vid ett program.

    Du kan nog veta längs tiden,
    det är ju två månader kvar tills valet i alla fall.
    Vilket... fick mig själv något stressad just nu, hehe~

    sv:
    Hm, apropå min egen kurs så är det fortfarande något ovant för mig. :)
    Från att ha varit fullkomligt borta från studierna i över ett halvår och sedan bara hoppa in på universitetet är nog allt någonting nytt för min del, haha!
    Själv så tycker jag i alla fall att kursen i sig är intressant. :3
    Både psykologi och bilder - som klippt och skuret för mig kan man nästan säga~!
    Det är lite synd att det bara är en enda person som är i exakt samma ålder som mig själv, men det får jag allt tåla. :)

    kramar från mig till dig~ <3

    SvaraRadera
  5. tacktacktack, det känns jättekul, men lite nervöst. haha.

    och angående ditt inlägg,
    jag velade varje dag innan jag fattade beslutet att återgå till skolan,
    och början var hemsk. jag ångrade mig direkt.
    men det blev ett steg ut i livet, ett steg som kanske inte alltid är roligt och lätt, men det behövs. Man kommer in i det, och det blir faktiskt roligt.
    man får en ny syn på saker och ting, och framför allt, så möter man människor som inte lever som en själv.
    och att studera just de kurser som man vill, eller som behövs för att nå drömjobbet, är nog extra motiverannde eftersom man då får en smak av det man just drömmer om.

    ta hand om dig. kram

    SvaraRadera
  6. valet om program el kurs är svårt tycker jag...en kurs är bra om man vill känna på lite grann men samtidigt är det lättare att hitta en gemenskap om man söker program, fast å andra sidan blir det då också oerhört mkt på en gång med den sociala biten, plugget och att försöka ta hand om sig själv...
    skulle i af råda dig till att inte bara söka en enstaka kurs i uppsala el annan ort, utan ta det i sthlm och bo kvar i nynäs. på ett vis kan nog det vara en bra start. jag upptäckte att det blev för mkt på en gång när jag flyttade till sthlm, tror faktiskt att jag hade varit helt fri idag om jag inte flyttat...men inget att gräma över sig nu.
    vi får prata mer nästa helg!:)
    nu ska jag försöka komma i säng.
    KRAMAR

    SvaraRadera
  7. Som sjuksköterska kan jag bara säga en sak: Det är världens bästa jobb! Och för mig har jobbet varit min räddning: att flytta fokus från sig själv, att känna sig behövd och viktig, att känna att min insats gör skillnad, att faktiskt få ge och att få väldigt mycket tillbaka. Satsa och prova, vad kan bli värre än att du måste backa? Livet är för kort Johanna för att inte låta sig blomma ut. Du kan, det är jag säker på! Allt du gått igenom är en ren fördel för dig. Och på andra sidan tangentbordet sitter en Syrra som gärna är din mentor! :)
    Beundrar din styrka och din klokhet. Men jag håller med ovanstående talare, ta kanske en sak i taget, börja plugga först och tänk på flytten sen. Själv läste jag på KI och är mer än nöjd med det! Fråga gärna om det är något. Jag håller ögonen på dig och blir alltid lika glad när jag ser att du skrivit!

    Stor stor helgkram!

    SvaraRadera